Zakończenie zadania: Konserwacja najciekawszych szat liturgicznych ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.
W grudniu 2023 roku zakończyło się zadanie Konserwacja najciekawszych szat liturgicznych ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Przedsięwzięcie to udało sięzrealizować dzięki otrzymanej dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzącej z budżetu państwa w kwocie 60 000 zł, oraz z dotacji celowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w kwocie 14 000 zł. Renowacji zostały poddane dwie szaty liturgiczne: haftowana dalmatyka z XVIII w., felonion z XVIII/XIX w., z haftowaną aplikacją z XVII w.
Decyzja o skierowaniu szat liturgicznych do konserwacji ma związek z wieloletnim planem Muzeum, mających na celu modernizację stałej wystawy Credo na dwa głosy. Prezentuje ona wyjątkową kolekcję sztuki religijnej. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na rok 2026. W związku z tym, już od kilku lat sukcesywnie realizowane są projekty konserwacji eksponatów z tej wystawy (obrazów, rzeźb, ikon).
Szaty liturgiczne to zabytki niezwykle trudne do konserwacji, ich renowacja wymaga specjalistycznej wiedzy i sprzętu. W związku z tym powierzono je pracowni z wieloletnim doświadczeniem. Konserwację wykonała Anna Drzewiecka – Konserwator Tkanin Zabytkowych.
Podczas zabiegów konserwatorskich tkaniny bardzo dokładnie oczyszczono i zabezpieczono. Niektóre uszkodzone materiały wzmocniono nowymi warstwami. Z wielką starannością zostały odnowione elementy z metalowymi nićmi tj.: koronki i galony oraz hafty – zawłaszcza siedemnastowieczna haftowana aplikacja Chrystus Tronujący naszyty na felonionie.
Renowacja dalmatyki i felonionu przyniosła wspaniały rezultat. Dzięki działaniom konserwatorskim udało się ochronić bezcenne zabytki przed procesem niszczenia. Szatom przywrócono ich dawne piękno i blask. Efekt ten będzie można oglądać na wystawie Credo na dwa głosy w nowej jej odsłonie.
W latach 2024-2026 Muzeum planuje realizować kolejne etapy konserwacji najciekawszych szat liturgicznych, które wzbogacą wspomnianą wystawę.
Dorota Stonawska