Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej - logo

Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga

Dodane w kategorii: Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Wernisaż, Wydarzenia, Wydarzenie muzealne
Wydarzenie odbywa się dnia: 5 kwietnia, 2019
Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga

5 kwietnia o godzinie 12.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbył się wernisaż wystawy pod tytułem „Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga”.

Na wystawie zaprezentowane zostały grafiki z XVII w. i ich kopie przedstawiające plany i widoki miast Rzeczpospolitej z jej „Złotego wieku”. Zobaczyć tu można między innymi ryciny z szóstego tomu monumentalnego atlasu świata pt. Theatrum praecipuarum totius mundi urbiurti (Przedstawienie wyróżniających się miast całego świata) z wydawnictwa Georga Brauna i abrahama Hogenberga (Kolonia 1617 r.), określanego w skrócie jako Civitates orbis terrarum, z którego pochodzi również najstarszy widok Przemyśla.

Miasta od momentu powstania podlegały różnorodnym czynnikom, które kształtowały ich rozwój, wpływały na kształt, wygląd i na ich formę przestrzenną. Dzięki temu mogą one stać się obrazem zmian jakie zachodziły na przestrzeni wieków nie tylko w urbanistyce, ale również na gruncie gospodarczym, politycznym, społecznym, kulturalnym, religijnym itd. Każde nowe zjawisko, które miało wpływ na społeczeństwo, państwo i naród znajdowało w nich swoje odbicie.

Atlas świata Civitates orbis terrarum był zbiorem map, planów i panoram miast. W całości zawarto 546 sztychów, przedstawiających widoki miast Europy i niektórych ważnych miast Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Atlas zawierał siedemnaście widoków miast Rzeczpospolitej, które przedstawione zostały w ostatnim, szóstym tomie Civitates orbis terrarum, zatytułowanym Theatri praecipuarum totus mundi urbium Liber sextus, wydanym w Kolonii w 1618 r. Każda z rycin przedstawiała inne miasto, a na stronie poprzedzającej widok znajdował się jego łaciński opis i charakterystyka.

Kodowanie i design: Michał Krzemiński na bazie projektu stworzonego przez S'Sense

Skip to content