Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej - logo

Krzemionki – pradziejowe kopalnie krzemienia pasiastego – w drodze do UNESCO

Dodane w kategorii: Archiwalna, Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Wystawy, Wystawy czasowe
Wystawa otwarta od: 6 kwietnia, 2018 do 22 maja, 2018
Card Image

Miejsce eksponowania: Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 – piwnice.

Od dnia 6 kwietnia 2018 roku w salach ekspozycyjnych Muzeum Historii Miasta Przemyśla można oglądać wystawę „Krzemionki – pradziejowe kopalnie krzemienia pasiastego – w drodze do UNESCO”. 

Celem wystawy jest przedstawienie jednego z najciekawszych zabytków archeologicznych Polski – pradziejowych kopalniach krzemienia pasiastego w Krzemionkach.

To w Krzemionkach, w okresie neolitu i wczesnej epoki brązu tj. od ok. poł. IV do poł. II tys. p.n.e. wydobywany był krzemień, służący do wyrobu narzędzi. Rozmach i wykorzystywane metody eksploatacji surowca świadczą o opanowaniu przez górników zaawansowanych technik i wiedzy geologicznej. Pole eksploatacyjne, na którym znajduje się ponad 4 tysiące kopalń, ma szerokość od 20 do 200m i długość ponad 4,5 km. Świadectwem pradziejowej działalności człowieka w tym miejscu jest unikatowy krajobraz nakopalniany złożony z zagłębień poszybowych, hałd urobku, śladów pracowni i obozowisk górniczych. Pod ziemią znajdują się świetnie zachowane obiekty górnicze, które reprezentują większość technik wydobywczych znanych w pradziejach. Część z nich podziwiać można wędrując podziemną trasą turystyczną. Krzemionki, które leżą w centralnej Polsce, w obrębie północno-wschodniego mezozoicznego obrzeżenia Gór Świętokrzyskich, miały w pradziejach znaczenie ponadregionalne. Gładzone siekiery z charakterystycznego pasiastego surowca, rozprowadzano w promieniu ponad 650 km od kopalń – na terenie dzisiejszych Niemiec, Czech, Moraw, Słowacji, zachodniej Ukrainy, Białorusi i Litwy.

Zwiększenie świadomość istnienia na terenie Polski obiektu o tak wielkiej randze, jak Krzemionki, jest niezwykle istotne – zwłaszcza w kontekście złożonego niedawno wniosku nominacyjnego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Kodowanie i design: Michał Krzemiński na bazie projektu stworzonego przez S'Sense

Skip to content