Kolekcja męskich kapeluszy – nowe nabytki Muzeum
W lipcu bieżącego roku do zbiorów muzeum trafiła kolekcja męskich kapeluszy z 3 ćw. XX wieku, będąca darem od osoby prywatnej. W zbiorach tkanin naszego muzeum dominuje kolekcja mody damskiej, dlatego cieszymy się z możliwości uzupełnienia zbiorów o męskie elementy garderoby.
Podarowana kolekcja, składa się z ośmiu różnych kapeluszy. Świadczy to o elegancji i preferencjach modowych ich właściciela. Większość z nich posiada znaki firmowe, dzięki temu udało się zidentyfikować producentów. Kilka z nich wykonano w zakładach na terenie Niemiec Wschodnich, w Guben i Luckenwalde. Miejscowości te były ważnymi ośrodkami produkcji kapeluszy, znanymi już w XIX wieku.
Na szczególną uwagę zasługują dwa kapelusze polskie z nazwami nadanymi przez producenta: Myśliwy – zielony, podobny do tyrolskiego, oraz Dyplomata – czarny melonik. Powstały one w Skoczowskich Zakładach Wyrobów Filcowych. Należy tu wspomnieć, że historia zakładów jest powiązana z niemiecką firmą Hückel istniejącą od 1799 roku w Nowym Jiczynie. Kapelusze marki Hückel (J. Hückel’s Söhne) były popularne i znane na całym świecie dzięki ich wysokiej jakości. Firma posiadała filie w Raciborzu i Wiedniu, a od 1924 roku także w Skoczowie. Po drugiej wojnie światowej filię skoczowską przekształcono w państwowe zakłady, które były w Polsce wiodącą wytwórnią kapeluszy. Obecnie firma funkcjonuje jako Skoczowska Fabryka Kapeluszy Polkap SA. (od 1973). Wspomniane dwa kapelusze mają na podszewce nadrukowaną złotą, okrągłą etykietę ze znakiem firmy Hückel – z przedstawieniem królika i bobra trzymających baldachim z monogramem JHS (od nazwy firmy), powyżej trzy męskie kapelusze. Dodatkowo na ich otokach, nadrukowane oznaczenia: SKOCZÓW/S.Z.W.F, na drugim Skoczów/ rok założenia 1799/ Polska.
Do pierwszej połowy XX wieku kapelusze damskie i męskie były nieodzownym elementem stroju. Kapelusze męskie takie jak: meloniki, homburgi i fedory przez dekady były uznawane za atrybut elegancji, dojrzałości oraz statusu społecznego. W lat 60. XX wieku nastąpił spadek ich popularności. Zmiany te zaszły szczególnie w modzie młodego pokolenia. Dla nich kapelusze stały się niemodne, kojarzyły się z konserwatywnymi czasami ich rodziców.
W drugiej połowie XX wieku były momenty, gdy na chwilę powracało zainteresowanie kapeluszami. Działo się tak za sprawą popularnych postaci filmowych lub idoli muzycznych. Również projektanci mody, raz na jakiś czas proponowali kapelusze, jako ekskluzywne akcesoria.
We współczesnej modzie można zaobserwować pewien wzrost zainteresowania kapeluszami, które ze względu na swą funkcjonalność najczęściej noszone są w sezonie letnim. Na co dzień są ciekawym dodatkiem indywidualnego stylu ich właściciela.
Dorota Stonawska





