Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej - logo

Andrzej Łada … moje pola pejzażu

Dodane w kategorii: Archiwalna, Mała Galeria Fotografii, Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Wystawy, Wystawy czasowe
Wystawa otwarta od: 31 stycznia, 2022 do 28 lutego, 2022
Card Image

W Małej Galerii Fotografii działającej w Muzeum Historii Miasta (Rynek 9) czynna jest ekspozycja prac Andrzeja Łady artysty fotografika z Ostrowca Świętokrzyskiego.

Andrzej Łada ... moje pola pejzażuAutor  swoją wystawę zatytułował „ … moje pola pejzażu” zaznaczając, że jest ona poświęcona nieżyjącemu twórcy „Kieleckiej Szkoły Pejzażu” Pawłowi Pierścińskiemu (1938-2017). Tu należy sięgnąć do historii polskiej fotografii. W 1963 roku Jan Sunderland – krytyk sztuki, fotograf i współzałożyciel ZPAF określił styl i sposób (kanon) fotografowania pejzażu reprezentowany przez grupę kieleckich artystów skupionych wokół Pawła Pierścińskiego mianem Kieleckiej Szkoły Pejzażu. Nazwa przyjęła się i funkcjonuje w historii fotografii. – W swojej twórczości fotograficznej nigdy nie nawiązywałem do fotografii Pawła, doskonale wiedząc, że wszystko, co zrobię, to tylko kalka jego wspaniałych fotografii. Pawła interesował szczególnie krajobraz kulturowy,  naznaczony śladami pracy człowieka, zapisanej w rytmach bruzd, rysunku szachownicy, w strukturze różnorodnych poletek – mówi Andrzej Łada. – Podczas zbierania materiału do mojego albumu „Nad Kamienną” dzięki Pawłowi poznałem Piotra Krupę, wicemistrza świata w motoparalotniarstwie. Piotr też był członkiem ZPAF. Zginął w 2016 roku podczas Mistrzostw Polski w paralotniarstwie. Wylatałem z nim wiele godzin, doznając wspólnie różnych, czasami niebezpiecznych przygód. Będąc w powietrzu, podziwiałem rozmieszczone w przestrzeni pola, które układały się w dekoracyjne charakterystyczną dla ziemi świętokrzyskiej polną szachownicę. Wtedy wpadłem na pomysł fotografii nawiązującej do twórców Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Wprawdzie była to zapożyczona stylistyka, ale fotografia z ptasiej perspektywy, była moją kreacją inspirowaną twórczością kolegów z Kielc – tłumaczy Andrzej. Na wystawie pokazał dwadzieścia osiem czarno białych fotografii formatu 70×50 cm. Płasko oświetlone pejzaże złożone z pól i poletek położonych na pofalowanym terenie, a każde z tych pól ma inną fakturę stworzoną przez bruzdy świeżo zaoranej ziemi lub równe rzędach upraw. Mnogość krzyżujących się linii, wyraźne, powielające się rytmy nawiązują do „filozofii” i Kieleckiej Szkoły Pejzażu. Natomiast nie ma tu nieba, nieodzownego elementu estetyki. Ptasia perspektywa z jakiej korzystał Andrzej pozwalała zobaczyć więcej, szerzej, po prostu zupełnie inaczej niż na pejzaż patrzył Paweł Pierściński.

Andrzej ŁadaAndrzej Łada – artysta fotografik (ZPAF) Odznaczony medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej, oraz brązowym  medalem Gloria Artis. Założył i przez trzydzieści lat prowadził autorską Galerię Fotografii w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. Autor jedenastu wydawnictw albumowych. W 2017 roku ogłoszonym przez Sejm RP „Rokiem Wisły”, płynął na tratwie z Bractwem Flisackim z Ulanowa do Gdańska. Fotograficzny zapis tej podróży zaowocował wystawą i albumem. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych prezentowanych w kraju i za granicą.

Jacek Szwic

 

Kodowanie i design: Michał Krzemiński na bazie projektu stworzonego przez S'Sense

Skip to content