„Wołyńskie Ateny w przestrzeni artystycznej”/malarstwo i „Krzemieniec zatrzymany w kadrze”/fotografia
27 października 2023 roku w budynku głównym Muzeum odbył się wernisaż wystawy „Wołyńskie Ateny w przestrzeni artystycznej”/malarstwo „Krzemieniec zatrzymany w kadrze”/fotografia.
Ekspozycja powstała dzięki współpracy Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej z panem Leszkiem Żebrowskim prezesem Stowarzyszenia Forum Innowacyjności Odin i organizatorem Międzynarodowych Sympozjów Artystyczno-Naukowych Spotkania w Krzemieńcu oraz Kuratorką Międzynarodowych Sympozjów Artystyczno-Naukowych Spotkania w Krzemieńcu – Teresą Żebrowską.
O wystawie
Wybór Krzemieńca nad Ikwą, miasta Słowackiego leżącego obecnie na granicy ukraińskiego Wołynia i Podola jako miejsca pracy twórczej artystów, a także podejmowanych działań badawczych i edukacyjnych nie był przypadkowy. To dawne kresowe miasto wielu kultur gościło na plenerach malarskich osobistości awangardy sztuki polskiej I polowy XX wieku m.in.: Jana Cybisa, Helenę Zarębę, Hannę Rudzką- Cybisową, Czesława Rzepińskiego, Aleksandra Blondera, Władysława Galimskiego, Eugeniusza Gepperta, Marcina Samlickiego, Kazimierza Rutkowskiego a także wybitnych przedstawicieli artystów-pedagogów, jak: Emil Krcha, Władysław Lam, Jerzy Wolff oraz fotografików: Stanisława Scheybala, Ludwika Gronowskiego i Henryka Hermanowicza. Wciąż żywa tradycja artystyczna Krzemieńca „Wołyńskich Aten”, po ponad siedemdziesięciu latach pozwoliła w 2011 roku podjąć inicjatywę wskrzeszenia w tym miejscu klimatów przedwojennych plenerów malarskich, fotograficznych, Rysunkowych Ognisk Wakacyjnych (ROW) i dawnej kolonii artystycznej z lat 30 XX wieku. Miasto o bogatej historii, niespotykanych walorach przyrodniczych i architektonicznych, pełniące doniosłą rolę dla oświaty i kultury polskiej oraz krzemieniecka Akademia miały na nowo stać się miejscem międzynarodowych sympozjów i konferencji naukowych, spotkań i dyskusji o sztuce, miejscem otwartych warsztatów edukacyjnych, plenerów i pracy twórczej znakomitych artystów polskich oraz przedstawicieli akademickich środowisk twórczych Europy, USA, Kanady, Kolumbii, Brazylii, Chile nawiązując tym samym do utrwalonych w historii lat artystycznej prosperity. Inicjatorami przedsięwzięcia była krakowska Galeria Labirynt No 2, Forum Innowacyjności „ODIN” z siedzibą w Krakowie, przy współpracy Katedry Projektów Edukacyjnych i Artystycznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Akademii Humanistyczno-Pedagogicznej w Krzemieńcu. Dzięki wsparciu partnerów projektu muzeów w Przemyślu, Zamościu, Kresów w Lubaczowie, Śląska Opolskiego w Opolu, Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym, galerii BWA w Zamościu, Ostrowcu Świętokrzyskim, Sanoku, Nowym Targu, możliwe było zorganizowanie w Krzemieńcu w latach 2011, 2012, 2013, 2016, 2018 i w Polsce w latach 2014, 2015, 2017, 2019 dziewięciu edycji Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego „Spotkania w Krzemieńcu” z udziałem artystów, historyków i teoretyków sztuki z Polski, Ukrainy oraz Słowenii, Francji, Luxemburga, Szwecji, Bułgarii, Rumunii, Serbii, Włoch, Niemiec, Irlandii, Islandii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Kolumbii, Brazylii, Chile. Wśród nich znaleźli się także artyści z Przemyśla Marek Mikrut i Podkarpacia Joanna Szostak, Jerzy Plucha, Jacek Balicki, Artur Bartkiewicz.
Cykliczny, międzynarodowy projekt odbywał się pod patronatem prezydenta Miasta Krakowa, Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie i Łucku oraz Konsulatu Generalnego Ukrainy w Krakowie i Lublinie.
IX Sympozjum, którego współorganizatorem było Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, miało miejsce w Przemyślu, Krasiczynie i Zatwarnicy w Bieszczadach.
Natomiast ostatnia X edycja Sympozjum z powodu pandemii odbyła się on-line, ale efekty pracy twórczej artystów są dostępne na prezentowanych w Ukrainie i Polsce wystawach fotograficznych „O Krzemieńcu. Bona Mente”.
Obecne ekspozycje w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu: malarska „Wołyńskie Ateny w przestrzeni artystycznej” i fotograficzna outdoor „Krzemieniec zatrzymany w kadrze”, są próbą podsumowania 10 edycji wielowymiarowego projektu i dokonań twórczych w ramach „Spotkań w Krzemieńcu”, projektu ukazującego miasto na Kresach byłej Rzeczpospolitej widziane tu i teraz przez polskich, ukraińskich i międzynarodowych artystów współczesnych, podążających śladami dawnych mistrzów i zafascynowanych walorami otwartego na wielokulturowy dialog miasta u stóp Góry Królowej Bony.
Teresa Żebrowska- kurator artystyczny