Regulamin Organizacyjny Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu
Dodał: Michał Krzemiński
Dnia: 07 kwietnia 2017
Ostatnio zmieniony przez: Michał Krzemiński
Dnia: 12 kwietnia 2017
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§1
Regulamin organizacyjny Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółowo wewnętrzną organizację Muzeum, nazwy i zakres działania komórek organizacyjnych, powiązania pomiędzy poszczególnymi komórkami, zasady koordynacji i kontroli działalności, obowiązki i uprawnienia personelu kierowniczego.
§2
Podstawę prawną niniejszego Regulaminu stanowią:
- ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz.987.),
- ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz.406.),
- Statut Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu uzgodniony z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowiący załącznik do Uchwały Nr XXXI/588/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 25.03.2013 r. oraz uchwała nr XLII/845/14 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 27.01.2014 r. w sprawie zmian w statucie Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej Przemyślu.
Rozdział II
Organizacja i kierownictwo Muzeum
§3
- W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Oddział Muzeum Historii Miasta Przemyśla – OHM,
- Oddział Muzeum Dzwonów i Fajek (Wieża Zegarowa) – MDF,
- Dział Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów – IGZ,
- Dział Historii – HIS,
- Dział Sztuki, Rzemiosła i Etnografii – SRE,
- Dział Archeologii i Przyrody – ARP,
- Dział Konserwacji – KON,
- Dział Edukacji, Promocji i Wystaw – EPW,
- Biblioteka – BIB,
- Dział Finansowo-Księgowy – FIK,
- Dział Administracji – ADM.
- Kancelaria – SEA.
- Muzeum posiada następujące samodzielne stanowiska pracy:
- Stanowisko ds. pracowniczych i dokumentacji – KAD,
- Stanowisko ds. pozyskiwania funduszy zewnętrznych – PFZ,
§4
- Na czele komórek organizacyjnych stoją kierownicy, kierujący całokształtem prac komórek:
- Kierownik Oddziału Muzeum Historii Miasta Przemyśla (Oddział Muzeum Historii Miasta Przemyśla),
- Główny Inwentaryzator (Dział Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów),
- Kierownik Działu Historii (Dział Historii),
- Kierownik Działu Sztuki, Rzemiosła i Etnografii (Dział Sztuki, Rzemiosła i Etnografii),
- Kierownik Działu Archeologii i Przyrody (Dział Archeologii i Przyrody),
- Kierownik Działu Konserwacji (Dział Konserwacji),
- Kierownik Działu Edukacji, Promocji i Wystaw (Dział Edukacji, Promocji i Wystaw),
- Główny Księgowy (Dział Finansowo-Księgowy),
- Kierownik Działu Administracji (Dział Administracji).
- Pracami Oddziału Muzeum Dzwonów i Fajek (Wieża Zegarowa) kieruje Kierownik Działu Edukacji, Promocji i Wystaw.
- Pracami Biblioteki koordynuje Kustosz.
- Pracami Kancelarii koordynuje Specjalista ds. sekretariatu i archiwizacji.
§5
- Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor powołany zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Zarząd Województwa Podkarpackiego.
- Czynności kierownicze Dyrektor wykonuje przy pomocy Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych, powoływanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na stanowiskach samodzielnych.
- Zakres obowiązków Dyrektora reguluje § 9 ust. 3 Statutu.
- Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
- Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych,
- Główny Inwentaryzator,
- Kierownik Działu Konserwacji,
- Główny Księgowy,
- Kierownik Działu Administracji,
- Samodzielne stanowiska,
- Pracownicy Kancelarii.
§6
- Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych należy:
- zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności w sprawach określonych w § 9 ust. 3 pkt.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 Statutu,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Muzeum w zakresie praw i obowiązków majątkowych wynikających z działalności statutowej Muzeum, na zasadach określonych w pisemnym pełnomocnictwie udzielonym przez Dyrektora
- przygotowywanie projektów zbiorczych planów rocznych i sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych podporządkowanych Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych,
- organizowanie i kierowanie działalnością naukową i edukacyjną Muzeum w zakresie badań objętych zakresem działalności Muzeum, w tym:
- naukowe opracowanie zbiorów,
- publikowanie wyników badań,
- sporządzanie odpowiedzi na kwerendy,
- opracowywanie scenariuszy wystaw,
- opracowywanie katalogów zbiorów,
- organizowanie i nadzorowanie szkoleń dla pracowników oraz udziału pracowników w konferencjach naukowych, zjazdach, sympozjach itp.,
- organizowanie i nadzorowanie stażów absolwenckich, praktyk i obozów naukowych studentów wyższych uczelni i praktyk uczniów szkól średnich w działach podległych Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych,
- współdziałanie z Dyrektorem w zakresie organizacji i nadzoru nad działalnością wystawienniczą i edukacyjną Muzeum,
- organizowanie i nadzorowanie działalności wydawniczej w zakresie:
- przygotowania wydawnictw publikowanych przez Muzeum,
- przygotowywania zaproszeń na imprezy organizowane przez Muzeum i plakatów do tych imprez,
- współdziałanie z Dyrektorem Muzeum w planowaniu spraw związanych z wykorzystywaniem bazy lokalowej, układaniu planów finansowych dotyczących działalności merytorycznej i planów zatrudnienia w podległych komórkach organizacyjnych jak również w innych sprawach wynikających z bieżącej działalności muzealnej,
- nadzór nad przygotowaniem i realizacją wniosków z programów UE, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i innych.
- współdziałanie z Głównym Inwentaryzatorem.
- Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych podlegają bezpośrednio:
- Kierownik Oddziału Muzeum Historii Miasta Przemyśla,
- Kierownik Działu Sztuki, Rzemiosła i Etnografii,
- Kierownik Działu Historii,
- Kierownik Działu Archeologii i Przyrody,
- Kierownik Działu Edukacji, Promocji i Wystaw,
- Pracownicy Biblioteki.
§7
- Zakresy czynności kierowników komórek organizacyjnych, pracowników na samodzielnych stanowiskach oraz pracowników Kancelarii i Biblioteki ustala Dyrektor Muzeum.
- Zakresy czynności pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych opracowują Kierownicy i przedstawiają Dyrektorowi Muzeum do zatwierdzenia po uzyskaniu opinii Zastępcy Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych sprawującego bezpośredni nadzór nad daną komórką organizacyjną.
- Kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy oraz Specjalista ds. sekretariatu i archiwizacji w Kancelarii i Kustosz Biblioteki sporządzają:
- projekty wieloletnich i rocznych planów pracy,
- roczne sprawozdania z działalności,
- inne dokumenty związane z pracą na polecenie Dyrektora Muzeum.
§8
- Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych, kierownicy komórek organizacyjnych, osoby zatrudnione na stanowiskach samodzielnych oraz Pracownicy Kancelarii i Biblioteki odpowiadają przed Dyrektorem za należytą organizację pracy i sprawne wykonywanie zadań określonych w rocznych planach pracy i innych powierzonych im zadań zgodnych z zakresem czynności.
- W razie nieobecności przełożonego komórki organizacyjnej jego obowiązki pełni inny pracownik na podstawie stosownych postanowień zawartych w zakresie czynności, albo na podstawie stosownych decyzji kadrowych.
§9
Zasady podległości i organizację pracy Muzeum obrazuje schemat organizacyjny stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 10
- W Muzeum funkcjonują następujące organy opiniodawcze i doradcze Dyrektora:
- Rada Muzeum (11 członków)
- Kolegium Kustoszy (8 członków)
- Komisja ds. Zakupu Muzealiów (5 członków)
- Tryb działania, skład osobowy i organizację organu wymienionego w ust.1 pkt.1 regulują przepisy ustawy z dnia 21.11.1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz.987.), oraz statut Muzeum, a wymienionych w ust. 1 pkt. 2 i 3, Statut Muzeum oraz Zarządzenia Dyrektora.
Rozdział III
Zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy
§11
- Oddział Muzeum Historii Miasta Przemyśla realizuje swoje działania w zakresie historii i kultury miasta Przemyśla w oparciu o stałe i czasowe ekspozycje oraz zarządzania budynkiem będącym siedzibą Oddziału.
- Do zadań Oddziału należy:
- prowadzenie współpracy ze szkołami, instytucjami, stowarzyszeniami itp. w zakresie edukacji, popularyzacji i promocji,
- organizowanie warsztatów, odczytów, lekcji muzealnych, spotkań autorskich, koncertów itp.,
- gromadzenie i udostępnianie danych dotyczących frekwencji,
- stała współpraca ze specjalistą ds. obsługi witryn internetowych i promocji w zakresie zamieszczania informacji o aktualnych wystawach i wydarzeniach na stronie internetowej muzeum,
- montaż wystaw, organizowanie i nadzór nad ekspozycjami,
- prowadzenie punktu sprzedaży wydawnictw i pamiątek muzealnych,
- współudział w przedsięwzięciach promocyjnych (jarmarki, targi turystyczne itp.),
- współpraca z innymi działami w zakresie wystaw organizowanych w Muzeum Historii Miasta Przemyśla,
- pomoc w transportowaniu eksponatów i sprzętu ekspozycyjnego w związku z organizowanymi wystawami,
- współpraca z działem Edukacji, Promocji i Wystaw w prowadzeniu dokumentacji dotyczącej działalności Oddziału Muzeum w postaci kroniki, dokumentacji fotograficznej, filmowej, materiałów prasowych itp.,
- współpraca z działem Konserwacji w zakresie prawidłowej prewencji konserwatorskiej,
- sprzedaż biletów wstępu,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność statutową związaną z kulturą, historią i turystyką,
- obsługa imprez okolicznościowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§12
- Oddział Muzeum Dzwonów i Fajek (Wieża Zegarowa) realizuje swoje działania w zakresie ludwisarstwa i fajkarstwa w oparciu o stałe i czasowe ekspozycje oraz administrowania i zarządzania budynkiem będącym siedzibą Oddziału.
- Do zadań Oddziału należy:
- oprowadzanie po wystawach,
- prowadzenie współpracy ze szkołami, instytucjami, stowarzyszeniami itp. w zakresie edukacji, popularyzacji i promocji,
- organizowanie warsztatów i lekcji muzealnych, itp.,
- gromadzenie i udostępnianie danych dotyczących frekwencji,
- stała współpraca ze specjalistą ds. obsługi witryn internetowych i promocji w zakresie zamieszczania informacji o aktualnych wystawach i wydarzeniach na stronie internetowej muzeum,
- montaż wystaw, organizowanie i nadzór nad ekspozycjami,
- prowadzenie punktu sprzedaży wydawnictw i pamiątek muzealnych,
- współudział w przedsięwzięciach promocyjnych (jarmarki, targi turystyczne itp.),
- pomoc w transportowaniu eksponatów i sprzętu ekspozycyjnego w związku z organizowanymi wystawami,
- współpraca z działem Konserwacji w zakresie właściwej ochrony muzealiów na ekspozycjach,
- sprzedaż biletów wstępu,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność statutową związaną z kulturą, historią i turystyką,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§13
- Do zakresu działań Głównego Inwentaryzatora należy nadzór i koordynacja prac inwentaryzacyjnych działów merytorycznych w zakresie:
- gromadzenia zbiorów drogą zakupów, przyjmowania darów, przekazów i depozytów (przygotowanie umów i protokołów przyjęć),
- udziału w Komisji Zakupu Muzealiów,
- komputerowej ewidencji muzealiów w poszczególnych działach Muzeum
- prowadzenia księgi depozytów,
- przekazywania Głównemu Księgowemu informacji dotyczących pozyskanych darów i przekazów oraz ich wartości,
- wyceny muzealiów,
- opisywania rachunków zakupu muzealiów, potwierdzających ich przyjęcie na stan muzealiów,
- okresowego sprawdzanie prawidłowości zapisów działowych ksiąg inwentarzowych,
- uzgadniania wartości i ilości pozyskanych muzealiów z Głównym Księgowym,
- przechowywania zbiorów muzealnych,
- prowadzenia spraw związanych z przechowywaniem zabytkowych przedmiotów zatrzymanych przez Policję i służby celne,
- opracowywania i wdrażania do realizacji po zatwierdzeniu przez Dyrektora zarządzeń dotyczących ewidencji, inwentaryzacji oraz dokumentacji muzealiów,
- okresowych inwentaryzacji zbiorów,
- opracowywania i przedstawienia do zatwierdzenia planów prac związanych z inwentaryzacjami w poszczególnych działach,
- prowadzenia dokumentacji dotyczącej spraw roszczeniowych,
- opracowywania sprawozdawczości w zakresie inwentaryzacji i stanu zbiorów,
- przechowywania podstawowych dokumentów inwentaryzacyjnych prowadzonych przez Muzeum w myśl przepisów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- przygotowywania dokumentacji dotyczącej rozliczenia braków wykazanych w trakcie inwentaryzacji kontrolnych lub w przypadku zaginięcia obiektów,
- ruchu muzealiów – zewnętrznego i wewnętrznego,
- nadzoru nad obiektami użyczonymi długoterminowo (za pośrednictwem działów merytorycznych, które prowadzą kontrole wypożyczonych obiektów oraz Działu Konserwacji),
- organizowania i udoskonalania form dokumentowania zbiorów,
- typowania wraz z kierownikami działów eksponatów do konserwacji i udział w komisjach przy ich odbiorze po konserwacji,
- udziału w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
- Do zadań Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów należy:
- prowadzenie prac ewidencyjnych w zakresie:
- tworzenie elektronicznej bazy danych wprowadzania nabytków, nadwyżek, danych z kart katalogowych,
- wpisywanie nabytków do księgi wpływów muzealiów,
- protokolarne przekazywanie do poszczególnych działów zaewidencjonowanych nabytków,
- wydruku kart ewidencyjnych i prowadzenia dokumentacji ewidencyjnej,
- przygotowanie protokołów wyceny nabytków dla poszczególnych działów,
- wpisywanie wyceny na kartach ewidencyjnych oraz w bazie MUSNET,
- wprowadzanie fotografii cyfrowych do bazy MUSNET,
- sporządzanie wykazów ekspozycji,
- przygotowywanie wykazów, z wglądówkami do protokołów wypożyczeń,
- udział w pracach związanych z wypożyczaniem eksponatów.
- prowadzenie prac inwentaryzacyjnych w zakresie:
- udziału w rozliczeniach inwentaryzacji okresowych,
- udziału w podliczaniu zbiorów,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- archiwizowanie dokumentacji działu,
- prowadzenie prac ewidencyjnych w zakresie:
- Ponadto (Główny Inwentaryzator i Dział Głównego Inwentaryzatora) odpowiada za:
- Digitalizacja zbiorów oraz współpraca w tym zakresie z działami merytorycznymi:
- fotografowanie i skanowanie zabytków dla potrzeb wewnętrznych i zewnętrznych przy współpracy z Działem Konserwacji,
- prowadzenie archiwum fotograficznego w formie tradycyjnej i zdigitalizowanej,
- wydawanie zamawiającym działom zleconych materiałów elektronicznych po ich wcześniejszym opisaniu (nr inwentarza, nazwa) i w zamówionej formie zapisu,
- realizowanie zamówień fotograficznych z zewnątrz dla potrzeb kwerend i publikacji,
- udostępnianie fotografii muzealiów do celów badawczych i wydawniczych,
- dokumentowanie pracy muzeum poprzez opisy, fotografie, techniki komputerowe i wydawnicze,
- prowadzenie teczki zleceń fotograficznych,
- bieżąca konserwacja sprzętu,
- dbanie o wyposażenie warsztatu pracy,
- udział w pracach związanych z wypożyczaniem eksponatów, archiwizowanie dokumentacji działu,
- udostępnianie fotografii muzealiów do celów badawczych i wydawniczych,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych.
- Digitalizacja zbiorów oraz współpraca w tym zakresie z działami merytorycznymi:
§14
Do zadań Działu Archeologii i Przyrody należy:
- W zakresie zbiorów archeologicznych:
- gromadzenie zabytków archeologicznych i materiałów dokumentacyjnych, szczególnie związanych z obszarem działalności Muzeum,
- organizowanie i prowadzenie archeologicznych badań terenowych,
- zabezpieczanie zabytków oraz prowadzenie prac związanych z wyklejaniem i z uzupełnianiem ubytków ceramiki,
- współpraca z Działem Konserwacji w zakresie prewencji, w odniesieniu do konserwacji zabytków archeologicznych oraz użyczania muzealiów,
- magazynowanie zabytków w sposób dostępny do celów naukowych i przechowywanie zgromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania oraz przechowywanie dokumentacji naukowej w archiwum działu,
- opracowywanie (wstępne) zabytków (na kartach katalogowych, ewidencyjnych),
- inwentaryzowanie zgromadzonych zbiorów,
- opracowywanie naukowe wyników badań terenowych, dokumentacji stanowisk archeologicznych oraz wiążących się z nimi zagadnień problemowych,
- publikowanie wyników prac badawczych,
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie udostępniania zabytków i dokumentacji do celów naukowych,
- udzielanie informacji, porad, pomocy w zakresie spraw związanych z archeologią
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie użyczanie muzealiów innym muzeom,
- opracowywanie scenariuszy wystaw, organizowanie oraz urządzanie wystaw stałych i czasowych,
- opracowywanie wydawnictw,
- udział w działalności edukacyjnej Muzeum w zakresie tematyki archeologicznej przez oprowadzanie po wystawach, lekcje muzealne, odczyty itp.,
- prowadzenie nadzoru merytorycznego nad ekspozycjami przygotowanymi przez dział,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- sporządzanie opinii do celów Komisji Zakupu Muzealiów,
- informowanie Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów o wszelkich ruchach muzealiów Działu Archeologii i Przyrody,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
- W zakresie zbiorów przyrodniczych:
- gromadzenie zbiorów przyrodniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie magazynu zbiorów przyrodniczych, nadzór nad przechowywanymi w nich zbiorami oraz ich zabezpieczeniem w ścisłej współpracy z Działem Konserwacji,
- ścisła współpraca z Działem Konserwacji w zakresie konserwacji i właściwego przechowywania zbiorów,
- inwentaryzowanie i ewidencjonowanie zbiorów na kartach ewidencyjnych,
- prowadzenie badań naukowych własnych oraz zleconych, w tym również poza granicami kraju zgodnie z zakresem działalności Muzeum związanych z przyrodą obszaru objętego działalnością Muzeum,
- okresowe prowadzenie inwentaryzacji – skontrum – zbiorów,
- naukowe opracowywanie zbiorów przyrodniczych,
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie udostępniania zbiorów przyrodniczych do celów badawczych, wystawienniczych i edukacyjnych,
- popularyzowanie zbiorów przyrodniczych, wyników badań i wiedzy przyrodniczej przez organizowanie wystaw stałych i czasowych wraz ze stosownymi wydawnictwami, także poprzez konkursy, artykuły prasowe i inne działania popularyzatorskie,
- udział w działalności edukacyjnej Muzeum w zakresie tematyki przyrodniczej poprzez oprowadzanie po wystawach, lekcje muzealne i odczyty,
- udział w badaniach przyrodniczych organizowanych przez uczelnie wyższe, instytucje, stowarzyszenia naukowe i inne jednostki,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- informowanie Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów o wszelkich ruchach muzealiów działu,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§ 15
Do zadań Działu Historii należy:
- gromadzenie zbiorów historycznych,
- prowadzenie magazynów zbiorów historycznych i nadzór nad stanem przechowywanych w nich zbiorów oraz ich zabezpieczaniem,
- gromadzenie opracowywanej i inwentaryzowanej dokumentacji z badań z zakresu historii szczególnie z zakresu działalności Muzeum,
- ścisła współpraca z Działem Konserwacji w zakresie konserwacji i właściwego przechowywania zbiorów,
- inwentaryzowanie i naukowe opracowywanie zbiorów historycznych i materiałów dokumentacyjnych,
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie udostępniania zbiorów historycznych do celów badawczych, wystawienniczych i edukacyjnych,
- popularyzowanie zbiorów Działu Historii, wyników badań i wiedzy historycznej przez organizowanie wystaw stałych i czasowych wraz ze stosownymi wydawnictwami, także poprzez konkursy, artykuły prasowe i inne działania popularyzatorskie,
- udział w działalności edukacyjnej Muzeum w zakresie tematyki historycznej przez oprowadzanie po wystawach, lekcje muzealne i odczyty,
- udział w badaniach historycznych organizowanych przez uczelnie wyższe, instytucje, stowarzyszenia naukowe i inne jednostki,
- gromadzenie i inwentaryzowanie dokumentacji prowadzonych badań,
- utrzymywanie stałych kontaktów ze środowiskami niepodległościowymi i kombatanckimi,
- sporządzanie opinii dla Komisji Zakupu Muzealiów,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- informowanie Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów o wszelkich ruchach muzealiów działu,
- przekazywanie zdigitalizowanych obiektów muzealnych do Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§16
Do zadań Działu Sztuki, Rzemiosła i Etnografii należy:
- W zakresie zbiorów sztuki i rzemiosła:
- gromadzenie zbiorów sztuki i rzemiosła,
- prowadzenie magazynów zbiorów sztuki i rzemiosła, nadzór nad stanem przechowywanych w nich zbiorów oraz ich zabezpieczeniem,
- opracowywanie naukowe i inwentaryzowanie zbiorów własnych,
- prowadzenie badań naukowych własnych oraz zleconych, w tym również poza granicami kraju zgodnie z zakresem działalności Muzeum,
- publikowanie wyników badań na łamach wydawnictw własnych i obcych,
- opracowywanie opinii, ekspertyz i kwerend dotyczących zbiorów własnych,
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie udostępniania zbiorów do badań naukowych oraz do celów wystawienniczych, edukacyjnych i promocyjnych,
- sporządzanie opinii dla Komisji Zakupu Muzealiów,
- opracowywanie koncepcji i scenariuszy wystaw oraz w miarę potrzeby projektów aranżacyjnych wystaw stałych i czasowych oraz stosownych do nich wydawnictw,
- udział w działalności edukacyjnej Muzeum w zakresie tematyki objętej zakresem merytorycznym działu,
- prowadzenie współpracy z działami i stanowiskami samodzielnymi w Muzeum, a w szczególności z Działem Konserwacji w zakresie konserwacji i właściwego przechowywania zbiorów oraz z Działem Edukacji, Promocji i Wystaw,
- prowadzenie nadzoru merytorycznego nad ekspozycjami działu,
- prowadzenie szkoleń, plenerów i warsztatów związanych profilem z kompetencjami działu na terenie Polski oraz za granicą,
- prowadzenie współpracy z uczelniami, instytucjami nauki i kultury, szkołami artystycznymi i itp.,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- informowanie Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów o wszelkich ruchach muzealiów działu,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
- W zakresie zbiorów etnograficznych:
- gromadzenie zbiorów etnograficznych, ich inwentaryzowanie i naukowe opracowywanie,
- prowadzenie magazynów zbiorów etnograficznych i nadzór nad stanem przechowywanych w nich zbiorów oraz ich zabezpieczeniem,
- ścisła współpraca z Działem Konserwacji w zakresie konserwacji i właściwego przechowywania zbiorów,
- prowadzenie etnograficznych badań terenowych, szczególnie na terenie statutowej działalności Muzeum, w tym również poza granicami kraju,
- gromadzenie opracowywanej i inwentaryzowanej dokumentacji z badań etnograficznych,
- organizowanie obozów naukowo-badawczych z udziałem studentów i pracowników naukowych z ośrodków uniwersyteckich i innych instytucji naukowych, badawczych i kulturalnych,
- penetracje terenowe pod kątem pozyskiwania do zbiorów muzealnych zabytków etnograficznych,
- organizowanie konkursów oraz przeglądów dokumentujących i popularyzujących kulturę ludową,
- współpraca z Głównym Inwentaryzatorem w zakresie udostępniania zbiorów etnograficznych do celów badawczych, wystawienniczych, edukacyjnych i promocyjnych,
- opracowywanie rozpraw i artykułów o charakterze naukowym i popularno-naukowym omawiających wyniki prowadzonych badań etnograficznych, popularyzujących kulturę i sztukę ludową oraz amatorską twórczość plastyczną,
- opracowywanie opinii i ekspertyz dotyczących zabytków etnograficznych, specyfiki etnograficznej badanego terenu oraz udział w komisjach konkursowych,
- opracowywanie scenariuszy i organizowanie wystaw stałych i czasowych z dziedziny etnografii oraz opracowywanie do nich stosownych wydawnictw,
- udział w działalności edukacyjnej Muzeum w zakresie tematyki z dziedziny etnografii, etnologii, kultury i sztuki ludowej przez oprowadzanie po wystawach,
- lekcje muzealne i odczyty,
- udział w badaniach etnograficznych organizowanych przez uczelnie wyższe, instytucje, stowarzyszenia naukowe i inne jednostki,
- prowadzenie stałej dokumentacji archiwalnej dziedzictwa kulturowego wsi w formie tradycyjnej i elektronicznej; także w postaci nagrań audio i video,
- sporządzanie opinii do celów Komisji Zakupu Muzealiów,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- informowanie Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów o wszelkich ruchach muzealiów działu,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§17
Do zadań Działu Konserwacji należy:
- nadzór nad stanem zachowania muzealiów znajdujących się w magazynach i na ekspozycjach,
- nadzór nad stanem zachowania eksponatów wypożyczonych na wystawy do innych muzeów i instytucji,
- nadzór nad pracami konserwatorskimi zlecanymi na zewnątrz,
- nadzór nad warunkami eksponowania i przechowywania zbiorów i wydawanie zaleceń,
- nadzór konserwatorski nad sposobem magazynowania, eksponowania, pakowania i transportu zbiorów,
- przeprowadzanie badań wspierających konserwację i naukowe opracowanie zbiorów,
- wykonywanie działań z zakresu konserwacji zapobiegawczej mającej na celu zachowanie dobrego stanu zbiorów,
- wykonywanie konserwacji i restauracji muzealiów będących własnością Muzeum oraz zlecanych z zewnątrz dla muzealnej pracowni konserwatorskiej,
- dokumentowanie prac konserwatorskich,
- wydawanie opinii konserwatorskich o stanie zachowania eksponatów wypożyczanych z Muzeum na wystawy do innych muzeów i instytucji oraz zabytków pozyskiwanych na wystawy z innych muzeów,
- opiniowanie materiałów wystawienniczych, magazynowych i materiałów wykorzystywanych do prac remontowych i porządkowych,
- znakowanie i nadzór na znakowaniem muzealiów,
- przygotowywanie rocznych i wieloletnich planów konserwacji zabytków ruchomych w oparciu o dokonywane przeglądy oraz propozycje kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych,
- planowanie zakupów sprzętu i materiałów potrzebnych do bieżącej pracy Działu,
- prowadzenie okresowych szkoleń pracowników w zakresie zasad przechowywania eksponatów, warunków ich magazynowania, eksponowania i transportu,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w Dziale Konserwacji, uczniami szkół artystycznych i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do Działu,
- udział w zjazdach, konferencjach, sesjach naukowych i konserwatorskich oraz szkoleniach,
- współpraca z instytucjami naukowymi i środowiskami konserwatorów dzieł sztuki w kraju i za granicą,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§ 18
Do zadań Działu Edukacji, Promocji i Wystaw należy:
- współpraca z placówkami oświatowymi oraz organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność statutową związaną z kulturą, historią i turystyką,
- organizowanie odczytów lekcji muzealnych, spotkań autorskich, koncertów itp.,
- opracowywanie informacji o wystawach i imprezach towarzyszących dla prasy, radia i telewizji,
- prowadzenie dystrybucji zaproszeń na imprezy organizowane przez Muzeum i zawiadamianie mass-mediów o imprezach i bieżącej działalności Muzeum,
- gromadzenie i udostępnianie danych dotyczących frekwencji,
- prowadzenie strony internetowej Muzeum, w tym zamieszczanie informacji o aktualnych wystawach i wydarzeniach na stronie internetowej Muzeum, opracowywanie i pozyskiwanie materiałów reklamowych związanych z działalnością Muzeum,
- prowadzenie punktów sprzedaży wydawnictw muzealnych i pamiątek oraz innych przedmiotów służących promocji Muzeum, także sprzedaży internetowej,
- aktualizacja oferty wydawniczej na stronach internetowych Muzeum,
- prowadzenie sprzedaży wysyłkowej wydawnictw na zamówienie muzeów, instytucji i osób prywatnych,
- utrzymywanie stałej współpracy z muzeami i innymi instytucjami w zakresie rozpowszechniania wydawnictw muzealnych,
- reprezentowanie Muzeum na jarmarkach, targach turystycznych i innych przedsięwzięciach promocyjnych,
- obsługa imprez okolicznościowych,
- oprowadzanie po wystawach,
- pomoc w transportowaniu eksponatów i sprzętu ekspozycyjnego w związku z organizowanymi wystawami,
- montaż wystaw, organizowanie i nadzór nad ekspozycjami,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej działalności Muzeum w postaci kroniki, dokumentacji fotograficznej i filmowej, materiałów prasowych, wydawniczych, rejestracji wystaw i towarzyszących imprez w formie tradycyjnej i elektronicznej,
- prowadzenie stałej współpracy w Działem Konserwacji w zakresie prawidłowej prewencji konserwatorskiej na ekspozycjach,
- sprzedaż biletów na wystawy i inne imprezy organizowane w Muzeum,
- prowadzenie magazynu sprzętu wystawienniczego,
- współpraca z innymi działami Muzeum w zakresie wystaw, a w uzasadnionych przypadkach w zakresie prac magazynowych działów merytorycznych,
- prowadzenie magazynu wydawnictw oraz dokumentacji związanej z przyjmowaniem i rozchodem wydawnictw i pamiątek własnych i spoza Muzeum,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do działu,
- udostępnianie fotografii muzealiów na zewnątrz wyłącznie po uzyskaniu zgody Dyrektora i po poinformowaniu Działu Inwentaryzacji i Gromadzenia Zbiorów,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- obsługa techniczno-akustyczna wydarzeń muzealnych,
- udział wspólnie z Dyrektorem i Jego Zastępcą w spotkaniach, konferencjach, wizytach i uroczystościach,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§ 19
Do zadań Biblioteki należy:
- gromadzenie i inwentaryzowanie księgozbioru z zakresu dziedzin reprezentowanych w Muzeum: archeologii, etnografii, historii, sztuki ze szczególnym uwzględnieniem historii i kultury miasta Przemyśla, ziemi przemyskiej i kresów, historii sztuki i rzemiosła, muzealnictwa i konserwacji dzieł sztuki, bibliotekoznawstwa oraz wydawnictw encyklopedycznych i słowników przydatnych do pracy naukowej,
- prowadzenie zakupu prasy oraz periodyków o charakterze muzealnym i innym,
- opracowywanie katalogu alfabetycznego, systematycznego oraz katalogu czasopism,
- prowadzenie magazynów,
- udostępnianie księgozbiorów w czytelni ogólnodostępnej Muzeum,
- prowadzenie wymiany wydawnictw z muzeami oraz innymi instytucjami,
- opracowywanie wydawnictw dotyczących zbiorów biblioteki Muzeum,
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej księgozbioru biblioteki muzealnej, oraz przygotowywanie kwerend dotyczących zbiorów bibliotecznych,
- organizowanie wystaw związanych z wydawnictwami i współudział w innych wystawach,
- redagowanie wydawnictw muzealnych,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w dziale i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do Biblioteki,
- udostępnianie skanów starodruków i publikacji (sprzed 1945 roku) na zewnątrz wyłącznie po uzyskaniu zgody Dyrektora,
- udział w zjazdach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca z Działem Konserwacji,
- redakcja, korekta publikacji muzealnych, opracowywanie graficzne, skład i przygotowanie do druku,
- opracowywanie planów wydawniczych i sprawozdań z działalności wydawniczej i przedkładanie rekomendacji Dyrektorowi Muzeum do planu wydawniczego Muzeum,
- współpraca z autorami, recenzentami, tłumaczami, plastykami, fotografami, drukarniami podwykonawcami itp.,
- przygotowywanie umów wydawniczych (z autorami, umów-zleceń, umów o dzieło) oraz ich realizacja we współpracy z Działem Finansowo-Księgowym,
- przygotowywanie materiałów do przetargów na wydawnictwa muzealne i koordynacja ich sprzedaży,
- prowadzenie ewidencji tytułów,
- prowadzenie magazynu publikacji muzealnych (raz z niezbędną dokumentacją ewidencyjną),
- współpraca z innymi instytutami wydawniczymi,
- udział w spotkaniach i innych imprezach o znaczeniu ogólnopolskim i regionalnym mającym na celu popularyzacje pozycji wydawniczych Muzeum,
- przedkładanie Dyrektorowi Muzeum oraz Głównemu Księgowemu bilansu kosztów produkcji wydawnictw i publikacji wraz w wnioskiem dotyczącej proponowanych zasad oraz cen sprzedaży,
- opracowywanie planów i sprawozdań rocznych z działalności Biblioteki,
- konsultowanie umów pod względem rzeczowym z radcą prawnym Muzeum odnoszących się do projektów realizowanych przez Bibliotekę,
- podejmowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników działu i ich dokształcanie,
- opieka i odpowiedzialność pracowników Biblioteki za pozycje wydawnicze znajdujące się w inwentarzu, ich ewidencjonowanie, należyty stan zachowania oraz zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§20
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z ustawą o rachunkowości i zakładowym planem kont ,
- opracowywanie zbiorczych planów finansowych i preliminarzy budżetowych oraz sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową,
- sporządzanie sprawozdań finansowych z działalności Muzeum w wymaganych przepisami okresach,
- sprawowanie kontroli nad należytym wykonaniem budżetu oraz dokonywanie w nim zmian,
- przygotowanie dokumentów i sporządzanie rocznego bilansu,
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
- zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz terminowego regulowania zobowiązań,
- współpraca w opracowaniu planów inwentaryzacji oraz księgowanie ich wyników,
- kontrola dokumentacji finansowej pod względem formalno – rachunkowym,
- opiniowanie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów,
- wystawianie faktur na podstawie dokumentów sporządzonych w innych komórkach organizacyjnych Muzeum,
- prowadzenie kasy głównej Muzeum; sporządzanie raportów kasowych; rozliczanie kas fiskalnych, prowadzenie ewidencji i rozliczanie zaliczek pracowniczych,
- współpraca z bankiem prowadzącym rachunek Muzeum, księgowanie wyciągów bankowych ,
- współudział w ustalaniu i opłacanie podatków i innych świadczeń o podobnym charakterze, rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, podatku VAT,
- naliczanie pracownikom Muzeum wynagrodzeń i zasiłków płatnych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, sporządzanie list płac, rozliczanie rachunków z tytułu umów zleceń i o dzieło, sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniu, prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej płac,
- przygotowanie wniosków i zaświadczeń płatnika składek dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- kompletowanie i przygotowanie dokumentacji dotyczącej prac interwencyjnych w ramach zawartych umów z Powiatowym Urzędem Pracy,
- prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyjmowanie i rejestrowanie wniosków pracowników o przyznanie świadczeń,
- obsługa programów księgowych,
- archiwizacja zbędnej dla bieżącej działalności dokumentacji księgowej,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodów,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie spraw związanych z organizacją rachunkowości i ekonomiką zarządzania,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§21
Do zadań Działu Administracji należy:
- prowadzenie dokumentacji prawnej i technicznej związanej z funkcjonowaniem budynków Muzeum,
- utrzymywanie porządku i czystości w budynkach i na terenie przyległym,
- organizowanie i nadzorowanie remontów oraz ewentualnych inwestycji, sporządzanie ich planów i kosztorysów, przygotowywanie i prowadzenie przetargów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- prowadzenie racjonalnej polityki związanej z wynajmem lokali będących własnością Muzeum i organizowanie przetargów na ich wynajem,
- przygotowywanie umów na usługi obce: remonty, inwestycje, zakupy, dostawę wody, energii, gazu, usługi pocztowo-telekomunikacyjne, wywóz odpadów,
- prowadzenie procedury zamówień poniżej 30.000 EURO,
- organizowanie przetargów,
- dokonywanie okresowych przeglądów technicznych budynków i wszelkich przedmiotów wyposażenia technicznego, planowanie napraw i remontów,
- prowadzenie książek obiektu budowlanego dla wszystkich budynków Muzeum,
- znakowanie przedmiotów i sporządzanie wykazów w poszczególnych pomieszczeniach oraz okresowe uzgadnianie ich stanu z zapisami w ewidencji księgowej,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i pozostałych środków trwałych,
- nadzór nad budynkami muzealnymi oraz nad prawidłowym używaniem sprzętu, urządzeń, instalacji i wszelkich przedmiotów wyposażenia technicznego i zlecanie ich napraw,
- sprawowanie nadzoru w zakresie ochrony i zabezpieczania zbiorów Muzeum przed pożarem, kradzieżą i innym niebezpieczeństwem grożącym ich zniszczeniem lub utratą,
- zapewnienie bezpieczeństwa i zasad prawidłowego przewozu muzealiów oraz realizowanie transportu muzealiów, zgodnie z wymogami prawa,
- przygotowywanie projektów zbiorczych planów rocznych oraz sprawozdań rocznych z działalności Działu Administracji,
- przygotowywanie umów i zleceń stałej obsługi serwisowej urządzeń technicznych Muzeum jak: windy, szafy lodowe, klimatyzacja, centrale telefoniczne i pożarowe itp.,
- rozliczanie zużycia mediów w budynkach należących do MNZP,
- prowadzenie zakupów inwestycyjnych oraz zaopatrzenia komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk w sprzęt, narzędzia i materiały, a także w środki czystości i higieny osobistej, w tym prowadzenie gospodarki odzieżą roboczą, ochronną oraz służbową,
- prowadzenie rejestru wydawania i przyjmowania kluczy oraz nadzór nad gospodarką kluczami do wszystkich pomieszczeń Muzeum,
- współdziałanie z Głównym Księgowym przy realizacji budżetu w zakresie wydatków na cele inwestycyjne i administracyjno-gospodarcze,
- organizowanie i prowadzenie przetargów przy współudziale pracowników innych Działów,
- współdziałanie z zastępcą Dyrektora ds. Naukowych i Edukacyjnych w planowaniu wykorzystania bazy lokalowej i innych sprawach wynikających z działalności Muzeum,
- zabezpieczenie właściwych warunków pod względem bhp, p.poż, ochronno-obronnych w zakresie zabezpieczenia osób, muzealiów i mienia muzealnego,
- organizacja pracy kierowcy i prowadzenie gospodarki transportowej,
- organizacja pracy pracowników fizycznych,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad odpowiedzialności materialnej za powierzone mienia,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w Dziale,
- udział w kursach, szkoleniach i seminariach,
- administracja sieci komputerowej i serwera bazy danych,
- serwis urządzeń elektronicznych,
- obsługa systemów informatycznych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
§22
Do zadań na samodzielnym stanowisku ds. pracowniczych i dokumentacji należy:
- kompletowanie i przechowywanie akt osobowych pracowników Muzeum zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowywanie umów o pracę,
- prowadzenie indywidualnej ewidencji czasu pracy pracowników (obsługa programu KADRY), oraz przeprowadzanie kontroli dyscypliny czasu pracy obowiązującego w Muzeum,
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej spraw kadrowych dla pracowników,
- sporządzanie sprawozdań (kwartalnych Z-05 oraz rocznych Z-DGl) dotyczących zatrudnienia oraz czasu pracy,
- przygotowywanie dokumentacji kadrowej dla pracowników przechodzących na emeryturę lub rentę,
- wydawanie i aktualizacja legitymacji służbowych,
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy przy zatrudnianiu stażystów oraz osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych,
- sporządzanie list obecności,
- sporządzanie zaświadczeń o zatrudnieniu,
- obsługa programu PŁATNIK,
- obsługa programu PUE,
- współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
- sporządzanie sprawozdań rocznych ZUS IWA,
- nadzorowanie, koordynowanie i przedkładanie projektów aktów wewnętrznych (Regulaminów, Zarządzeń, Instrukcji i innych)
§22 a
Do zadań na samodzielnym stanowisku ds. pozyskania funduszy zewnętrznych należy:
- monitoring dostępnych środków z funduszy strukturalnych oraz analiza rynku w zakresie możliwości pozyskania środków z UE w ramach Funduszy Strukturalnych, Funduszy regionalnych, programów ministerialnych, specjalnych, EWT oraz innych środków poza budżetowych,
- przygotowanie, kompletowanie oraz składanie dokumentacji aplikacyjnej w celu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla potrzeb muzeum z programów UE, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i innych,,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Muzeum w zakresie pozyskiwania środków pomocowych,
- gromadzenie danych niezbędnych do właściwego opracowywania dokumentacji aplikacyjnej, w tym danych charakteryzujących rozwój Muzeum,
- utrzymywanie bieżących kontaktów z instytucją zarządzają/instytucją wdrażającą,
- prowadzenie pełnej dokumentacji związanej z realizacją powierzonych zadań,
- współdziałanie z pracownikami Muzeum, w zakresie opracowania, wdrożenia i realizacji programu promocji Muzeum,
- przedstawianie opracowań planistycznych – strategicznych Muzeum w kontekście pozyskiwania funduszy zewnętrznych pod kątem stawianych wymogów przez te fundusze.
§23
Do zadań Kancelarii należy:
- W zakresie pracy Sekretariatu:
- planowanie i organizowanie pracy kancelarii, w tym opracowywanie podziału czynności,
- przyjmowanie, segregowanie, rejestrowanie i przekazywanie korespondencji (w tym rejestracja rachunków, faktur i umów),
- gromadzenie i przechowywanie aktów prawnych,
- wykonywanie prac administracyjno-biurowych,
- przyjmowanie interesantów i załatwianie spraw z tym związanych,
- redagowanie pism (samodzielne prowadzenie korespondencji) i przygotowanie umów,
- przygotowanie na polecenie Dyrektora lub jego Zastępcy zarządzeń, upoważnień i pełnomocnictw dla pracowników Muzeum,
- wypisywanie na polecenie Dyrektora delegacji służbowych pracownikom,
- rejestracja zwolnień lekarskich,
- prowadzenie terminarza spotkań Dyrekcji,
- opracowywanie sprawozdań statystycznych z zakresu działania Kancelarii,
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem odznaczeń państwowych i resortowych,
- przygotowywanie wniosków urlopowych i informacji o konieczności pracy w dni wolne od pracy dla Dyrektora Muzeum,
- prowadzenie jednolitej dokumentacji (poprzez rejestrowanie i gromadzenie) dotyczącej współpracy muzeum z partnerami zewnętrznymi tj. innymi instytucjami kulturalnymi, w tym stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi,
- przygotowywanie i obsługa zebrań i spotkań (w tym ich protokołowanie),
- pełna obsługa administracyjno-biurowa (w tym protokołowanie) posiedzeń Rady Muzeum,
- współpraca z Radcą Prawnym w zakresie prowadzenia spraw prawno – sądowych,
- przygotowywanie listów gratulacyjnych, życzeń, podziękowań, kondolencji itp.,
- współpraca z Działem Edukacji, Promocji i Wystaw w zakresie organizacji w Muzeum obchodów świąt państwowych i ważnych rocznic narodowych,
- rejestrowanie oraz przekazywanie wpływających do Muzeum skarg i wniosków poszczególnym komórkom organizacyjnym,
- czuwanie nad odpowiednim zaopatrzeniem Kancelarii w materiały piśmienne i urządzenia biurowe,
- prowadzenie, przechowywanie oraz archiwizacja akt,
- udział w szkoleniach, konferencjach i sesjach naukowych,
- współpraca ze specjalistą ds. pozyskania funduszy zewnętrznych w przygotowywaniu wniosków o środki zewnętrzne.
- W zakresie pracy Archiwum Zakładowego:
- współpraca z komórkami jednostki organizacyjnej w zakresie prawidłowego klasyfikowania akt, tworzenia teczek akt i przygotowania akt do przekazania ich do archiwum zakładowego w terminie przewidzianym w instrukcji kancelaryjnej jednostki organizacyjnej, w tym udzielanie merytorycznego instruktażu i fachowej pomocy pracownikom komórek organizacyjnych,
- przejmowanie akt z komórek organizacyjnych w należytym porządku na podstawie spisów zdawczo – odbiorczych i właściwe ich zabezpieczenie,
- ewidencjonowanie, przechowywanie i zabezpieczanie przyjętych do przechowania akt,
- porządkowanie (w razie potrzeby) akt niewłaściwie opracowanych, znajdujących się już w archiwum zakładowym,
- udostępnianie i wypożyczanie akt na zasadach określonych w odpowiednich przepisach (do celów służbowych i naukowych zgodnie z obowiązującymi przepisami),
- prowadzenie zasobu archiwalnego akt osobowych,
- wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego i brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (kat. „B”), której okres przechowywania już minął, uczestniczenie w Komisji Brakowania Akt,
- przekazywanie brakowanych akt do składnicy surowców wtórnych lub do zniszczenia,
- wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego dokumentacji archiwalnej (kat. „A”) i przekazywanie jej do właściwego archiwum państwowego,
- inicjowanie na wniosek kierowników komórek organizacyjnych dodawania i rozszerzania haseł klasyfikacyjnych do obowiązującego Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt,
- opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności z Archiwum Zakładowego,
- utrzymywanie stałych kontaktów i współpraca z właściwym archiwum państwowym nadzorującym dane archiwum zakładowe,
- opieka nad stażystami odbywającymi staż w Archiwum Zakładowym, uczniami szkół średnich i studentami wyższych uczelni skierowanymi na praktyki do Działu.
Rozdział IV
Kontrola wewnętrzna
§24
- Celem kontroli jest doskonalenie pracy poszczególnych komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy i poszczególnych pracowników, a zwłaszcza systematyczne ustalanie jakości i terminowości wykonywania zadań i poleceń służbowych.
- Kontrolę wewnętrzną realizują:
- Dyrektor Muzeum w stosunku do Zastępcy Dyrektora, Kierowników wszystkich komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy i poszczególnych pracowników w zakresie wszystkich zagadnień występujących w pracy muzeum.
- Zastępca Dyrektora w stosunku do podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych, a w czasie nieobecności Dyrektora, w ramach zastępstw w stosunku do wszystkich komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy i poszczególnych pracowników w zakresie wszelkich zagadnień występujących w pracy Muzeum,
- Kierownicy komórek organizacyjnych w stosunku do pracowników w zakresie zagadnień występujących w pracy komórek organizacyjnych,
- Główny Księgowy w zakresie określonym przepisami prawa,
- Główny Inwentaryzator w zakresie nadzoru nad stanem zbiorów muzealiów, inwentaryzacją muzealiów, prowadzeniem ksiąg inwentarzowych, ruchem muzealiów, fotografowaniem i udostępnianiem zbiorów w stosunku do wszystkich komórek organizacyjnych i pracowników zajmujących się inwentaryzacją muzealiów,
- Kierownik Działu Konserwacji w stosunku do pracowników Działu oraz kierowników i pracowników komórek organizacyjnych w zakresie stanu zachowania muzealiów znajdujących się na ekspozycjach i w magazynach muzealnych, pakowania i transportu muzealiów, opracowywania długofalowych i rocznych planów konserwacji muzealiów.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§25
Sprawy nieujęte w niniejszym Regulaminie, zarówno merytoryczne jak i organizacyjne reguluje Statut Muzeum, obowiązujące przepisy oraz wewnętrzne akty prawne wydawane przez Dyrektora Muzeum.
§26
Zmiany Regulaminu organizacyjnego następują w takim samym trybie jak jego uchwalenie.