Typ obiektu: fotografia | cyjanotypia |
Nazwa / tytuł: Fotografia - Grupa żołnierzy przy samolocie (Lublin R-XIII)
Datowanie zabytku: po 07.06.1932 r.
Autor / warsztat: nieznany
Miejsce powstania / znalezienia: Lwów
Technika wykonania: naświetlanie |
Materiał: papier fotograficzny |
Wymiary zabytku: 8,8 cm x 11,6 cm
Rodzaj: zbiory historyczne
Numer inwentarza: MPF-20841
Opis zabytku:
Opracowanie:
Fotografia przedstawia grupę żołnierzy Wojska Polskiego pozujących przy samolocie Lublin R-XIII, który wchodził w skład 63 eskadry towarzyszącej 6 pułku lotniczego; w tle druga maszyna, samochód oraz drzewa. Zdjęcie zostało wykonane na lotnisku, prawdopodobnie w trakcie manewrów. Żołnierze przysiedli na trawie lub na niej leżą, niektórzy stoją, dwóch zajętych jest naprawą silnika (jeden z nich stoi na drabinie); występują w mundurach wojskowych (u niektórych niekompletny), za wyjątkiem mechaników, którzy mają na sobie kombinezony robocze.
Na samolocie zwracają uwagę znaki rozpoznawcze: biało-czerwona „Szachownica lotnicza” (w tej formie stosowana w latach 1921-1993) widoczna na dolnej powierzchni lewego skrzydła i na usterzeniu pionowym, oraz literowe oznaczenie rozpoznawcze umiejscowione obok szachownicy na dolnej powierzchni lewego skrzydła (pochodzące od pierwszej litery lotniska) – tu: S (Skniłów), a także godło eskadry widoczne na kadłubie: zielony pionowy prostokąt na tle białego kwadratu (częściowo zakryty przez stojącego żołnierza).
Na odwrocie odręczny dopisek: Lwów / Tadeusz Kazimierz / wojsko / Skniłów.
Komentarz:
Lublin R-XIII to polski samolot towarzyszący marki Lublin z okresu przed II wojną światową. Samolot zaprojektował inż. Jerzy Rudlicki w 1930 r. Początkowo prowadzono prace nad projektami oznaczonymi R-XIV i R-XV. Oblot nowej maszyny został wykonany przez Władysława Szczulczewskiego w dn. 5 VI 1930 r. Następnie przeprowadzono próby w Instytucie Badań Techniki Lotniczej. Po ich zakończeniu wyprodukowano serię 15 egzemplarzy samolotu R-XIV, które przekazano wojsku. Ostatni samolot z tej serii, oznaczony numerem 54.15 stał się prototypem samolotu R-XIII. Departament Aeronautyki w lipcu 1930 r. złożył zamówienie na 50 maszyn R-XIII.
Produkcję seryjną rozpoczęto 17 września 1931 r. Pierwszy Lublin R-XIIIA wszedł do służby 7 czerwca 1932 r.
Maria Wołk