Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Świat mitów - Bogdan Lucak w Małej Galerii Fotografii

„Świat mitów”

Od 6 września Małej Galerii Fotografii, która funkcjonuje w Muzeum Historii Miasta, Rynek 9 czynna jest wystawa prac Bogdana Lucaka zatytułowana „Świat mitów”.

Wystawa ta pod wieloma względami jest eksperymentem. Autor niedawno skończył osiemnaście lat i jest uczniem trzeciej klasy o profilu fototechnik w Zespole Szkół Usługowo-Hotelarskich i Gastronomicznych w Przemyślu. Jest to jego fotograficzny debiut.

Zwykle przyjęło się uważać, że fotografia przedstawia wybrany i zaakceptowany przez autora fragment rzeczywistości. Nie ważne czy to będzie pejzaż, architektura, portret, czy sytuacja z udziałem ludzi, jednak zawsze coś realnego, co w danym momencie zaistniało przed obiektywem. W pracach Bogdana Lucaka nie ma za grosz realizmu. Bogdan nie fotografuje tego, co zastane. Tematem jego prac są własne, wynikające z przemyśleń fantazje na temat skandynawskich mitów, którymi się interesuje czego dopełnieniem była jego niedawna podróż na Islandię. Należy podkreślić, że nie są to typowe ilustracje do mitów, lecz jedynie ich subiektywne interpretacje. Opisany w mitologii świat Bogdan kreuje po swojemu, tak jak go rozumie i reżyseruje sceny żeby następnie je sfotografować. Wymaga to sporych zabiegów. Znalezienie odpowiedniej przestrzeni, przygotowanie odpowiednich rekwizytów, wreszcie zaangażowanie osób, które wystąpią na fotografii oraz ich odpowiedniej charakteryzacji. Dopiero potem praca z photoshopem, którego autor (na szczęście) stara się nie nadużywać. Powstałe obrazy mają baśniową stylistykę i mroczny jak przystało na Skandynawię klimat. Jego prace nawiązują trochę do nurtu fotografii subiektywnej, albo kreacyjnej z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku polegającej na odejściu od realizmu na rzecz fantazji zakrawającej czasem na surrealizm.

– Nad tą wystawą pracowałem ponad rok – mówi Bogdan. Przedstawiając moje fantazje na temat mitów chciałem też pokazać, że człowiek, który potrafi zastanowić się nad własnym istnieniem powinien wiedzieć, że są też inni - myślący inaczej, wyznający inną wiarę, żyjący w innych warunkach oraz innej kulturze i powinien ich inność zaakceptować. O tym czy udało mi się to przekazać zdecydują odbiorcy.

Jacek Szwic

Photo Classeur Adama i Jadwigi Czartoryskich

Photo ClasseurUprzejmie informujemy, że jeszcze do końca wakacji w Muzeum Historii Miasta Przemyśla można obejrzeć wystawę fotograficzną Photo Classeur Adama i Jadwigi Czartoryskich przygotowaną przez Barbarę Caillot i Marcina Brzezińskiego. 

Photo Classeur
Adama i Jadwigi Czartoryskich

Wszystkie fotografie i dokumenty z jednej szafy
stały się elementem historycznej układanki.
Barbara Caillot

Adam i Jadwiga ze Stadnickich Czartoryscy należeli do ostatniego pokolenia urodzonego i wychowanego w realiach ziemiańskiego świata, z całą jego obyczajowością i specyfiką, ukształtowaną przez stulecia. Zamęt okresu II wojny i pierwszych lat powojennych położył kres jego istnieniu. Nie oszczędził ani ludzi, ani domów. Ocalało to, co dawnym właścicielom udało się wywieźć w kilku walizkach....

Czartoryscy przekazali rodzinne fotografie swojej wnuczce Barbarze Caillot-Dubus, która w 2010 roku, wspólnie z historykiem Marcinem Brzezińskim, przystąpiła do ich opracowania. Podczas tej pracy odnalazła wspomnienia, dokumenty i stare albumy na negatywy z nieznanymi dotąd zdjęciami. Ich autorką w wielu przypadkach była Jadwiga Czartoryska, która fotografią pasjonowała się od wczesnej młodości. Wykonywała zdjęcia artystyczne, reporterskie, utrwaliła świat dziś już nie istniejący.

Długa podróż Adama i Jadwigi Czartoryskich przez XX wiek rozpoczęła się w Pełkiniach koło Jarosławia i Nawojowej koło Nowego Sącza, a zakończyła w Warszawie. Wystawa, której premiera odbyła się w warszawskim Domu Spotkań z Historią w 2014 roku, powędrowała śladami swoich bohaterów do miejsc związanych z ich życiem.

Ekspozycja stanowi część projektu "Adam i Jadwiga Czartoryscy", w ramach którego w październiku 2013 roku została wydana książka „Adam i Jadwiga Czartoryscy. Fotografie i wspomnienia” oraz powstał film zmontowany z przedwojennych i powojennych nagrań rodzinnych. Wystawa jest kolejnym krokiem przybliżającym historię osób, wywodzących się z dwóch rodów „najjaśniejszej Rzeczypospolitej”, które pozostawiły po sobie jedyne w swoim rodzaju świadectwo – Photo Classeur.

„Pozdrowienia z Przemyśla”. Wystawa pocztówek przemyskich ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej

Pozdrowienia z PrzemyślaOd Nocy Muzeów - 18 maja 2019 roku będzie można zwiedzać nową wystawę w Atelier Fotograficznym Bernarda Hennera.

„Pozdrowienia z Przemyśla”. Wystawa pocztówek przemyskich ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Otwarta maj-wrzesień 2019.

Kartonik ze zdjęciem lub kolorową ilustracją z jednej strony, z krótkim tekstem, najczęściej okolicznościowym lub pozdrowieniami dla bliskiej osoby, adresem i znaczkiem – z drugiej. Ten prosty sposób komunikowania się ma swoje początki w latach 60. XIX wieku. Pocztówka była tańszą alternatywą korespondencji, którą był list. Dlatego szybko zyskała popularność. Była doskonałym narzędziem reklamującym uroki miast, uzdrowisk, regionów turystycznych. Niekiedy wydawano pocztówki jako cegiełki, z których koszt sprzedaży przeznaczony był na określone cele, np. na budowę pomnika. Obok walorów estetycznych upatrywano w nich również wartości dydaktycznych i popularyzatorskich.

Szczyt popularności karty pocztowej przypadł na ostatnie dwudziestolecie XIX wieku, aż do wybuchu pierwszej wojny światowej. Według danych Światowego Związku Pocztowego w 1900 roku wysłano w Europie około trzech miliardów pocztówek!

Równocześnie ze wzrostem popularności pocztówki stawały się obiektami kolekcjonerskimi. Zbierał je m.in. Tadeusz Osiński, brat Kazimierza Marii Osińskiego. Niektóre kartki ze zbiorów przemyskiego muzeum noszą na jednej ze stron dopisek „kupiłem [tu występuje data dzienna] T. Osiński”. Atrakcyjność widokówek jako obiektu pożądania kolekcjonerów nie zmalała. Co prawda większość z nich raczej gustuje z pocztówkach starych, zabytkowych, lecz nie brakuje także amatorów współczesnej kartki pocztowej. Wiele osób kupuje kartki jako pamiątkę z wyjątkowego miejsca czy z podróży. Nadal, choć może już rzadziej, wysyła się widokówki rodzinie, znajomym. Telefony komórkowe i portale społecznościowe umożliwiają bezpłatne i natychmiastowe poinformowanie, gdzie jesteśmy, co robimy. Powoli zanika zwyczaj analogowej korespondencji, związanej z niecierpliwym oczekiwaniem i codziennym sprawdzaniem skrzynki na listy.

Muzealna kolekcja pocztówek z Przemyśla liczy ponad pół tysiąca pozycji. Najstarsze pochodzi z końca XIX wieku. Za ich pomocą można zobaczyć, jak zmieniało się miasto w ciągu ostatnich, bez mała, stu lat, można opowiedzieć jego historię. Na przemyskich kartkach przedstawiano zarówno zabytki, ważne miejsca jak kościoły, szkoły, rynek, zamek, jak również place, ulice i wybrzeże Sanu. Upamiętniano na nich także istotne, nierzadko tragiczne wydarzenia, jak zburzenie mostu na rzece podczas działań wojennych. I na nich również, choć może wyglądać to niestosownie, drukowano napis „Pozdrowienie z Przemyśla / Gruss aus Przemyśl”.

Wydawcami przemyskich widokówek były firmy lokalne, ale także zamiejscowe, a nawet zagraniczne. W Przemyślu wydawcami byli głównie właściciele sklepów i składów artykułów papierniczych, jak również różnego rodzaju organizacje, stowarzyszenia świeckie i kościelne. Prawdopodobnie najstarszym wydawcą była firma Bolesława Doskowskiego, właściciela drugiego w Przemyślu zakładu litograficznego (założonego w 1883 roku). W 1890 roku wydał album 15 widokówek miasta. Swoje kartki Doskowski drukował w Wiedniu, dlatego ich jakość i wygląd nawet dziś, po ponad stu dwudziestu latach, jest są niezwykłe. Wśród najstarszych wydawców należy jeszcze wymienić Dawida Kandla, Meilecha Glanza, firmę Henryka Huttera i W. Kannera oraz Marka Gimpla Rosenfelda, przodującego w liczbie wydanych kartek do 1918 roku. Autorami widoków miasta byli często fotografowie przemyscy, jak Bernard Henner i Jakub Berger (który był również wydawcą swoich pocztówek), Tomasz Kotliński, w okresie międzywojennym – m.in. Adam Wysocki, a po drugiej wojnie światowej Franciszek Zalewski.

Wystawa jest sentymentalną podróżą do czasu bez telefonów (lub z ograniczoną do nich dostępnością), kiedy jedynym sposobem komunikacji był list lub ta skromna, lecz nierzadko tak ważna, niosąca z sobą wiele emocji kartka, na której ktoś, może mało wprawnym pismem, a innym razem pośpiesznie napisał kilka zdań, złożył życzenia, wyraził wdzięczność, opisał miłość lub tęsknotę, podzielił się troskami albo napisał pozdrowienia – pozdrowienia z Przemyśla.

kurator wystawy
Katarzyna Winiarska

Wystawa plenerowa Studentów II roku Architektury Wnętrz PWSW. Ilustrowany słownik ornamentów i dekoracji przemyskich (wybrane hasła)

Wystawa plenerowa Studentów II roku Architektury Wnętrz PWSW.Muzeum Narodowe Ziemi PrzemyskiejMiejsce eksponowania: obok wejścia do Gmachu Głównego, pl. Berka Joselewicza 1 - od strony parkingu muzealnego.

Wystawa ukazuje piękno wybranych architektonicznych elementów zdobniczych które można zobaczyć na przemyskich kamienicach.

Noc Muzeów 2019

18 maja mieliśmy zaszczyt gościć Państwa w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej i jego oddziałach na Nocy Muzeów 2019. Podczas tego wielkiego święta miłośników kultury przygotowaliśmy wiele atrakcji.

 

Noc Muzeów 2019 pod hasłem „Kresowe Miasto”

Budynek główny

19.00 – 24.00 swobodne zwiedzanie wystaw stałych i czasowych.

Pokazy statyczne uzbrojenia, wyposażenia i umundurowania żołnierzy z 5. Batalionu Strzelców Podhalańskich im. gen. A. Galicy w Przemyślu.

19.30 – Atrakcje dla dzieci:
warsztaty plastyczne „Powrót do prehistorii” – na ścianie malowane, gliniane figurki;

pamiątki z wystawy: składane modele „Tank Piłsudskiego” i „Pociąg pancerny”.

20.00 – kuratorskie zwiedzanie wystawy „Zapomniana wojna 1918-1919”.

21.00 – 22.00 - koncert - Paweł Szymański – gitara akustyczna, harmonijka; folk, blues, ragtime, piosenka autorska.

Muzeum Dzwonów i Fajek

19.00 – 24.00 Swobodne zwiedzanie wystaw, m.in. wystawy "Fajki ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej".

19.30 – 20.00 – występ Zespołu Tanecznego „Koralik” (Plan Niepodległości).

Podcienia Muzeum Historii Miasta Przemyśla

18:00-19:00 Koncert piosenek kresowych

  • akordeoniści: Kacper Batycki i Krzysztof Polnik (uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. A. Malawskiego w Przemyślu),
  • bandurzyści z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Markijana Szaszkewicza w Przemyślu, współpraca: Narodnyj Dim w Przemyślu

Muzeum Historii Miasta Przemyśla

19.00-24.00 swobodne zwiedzanie Muzeum, w tym nowo otwartej wystawy "Pozdrowienia z Przemyśla".

19:00-20:00 „A czy mnie we szkole nauczą wiatraki budować?” czyli idziemy z Antkiem do dawnej szkoły – warsztaty na wystawie „Dawna klasa”, w rolę nauczycielek wcielą się pracownicy Muzeum Historii Miasta Przemyśla, po „Dawnej klasie” oprowadzi Bożena Szwic, współautorka wystawy.

20:00-20:30 Patrol w wykonaniu grupy rekonstrukcyjnej PSRH X DOK Przemyśl połączony z pokazem ratowniczym pierwszej pomocy (pod kierunkiem Andrzeja Kaweckiego, udział: Andrzej Kawecki, Barbara Kiełt, Ewa Leśniak, Mariusz Leśniak, Andrzej Strycharski).

20:30-21:00 Kresowe pieśni, cz. 1, wykonanie: Julia Doszna - śpiew Antoni Pilch - lutnia.

21:00-22:00 Spacerem po ziemiach dawnej Rzeczypospolitej – oprowadzanie po wystawie „Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga” przez Renatę Grzebułę, autorkę wystawy.

22:00-22:30 Kresowe pieśni, cz. 2, wykonanie: Julia Doszna - śpiew Antoni Pilch – lutnia.

A jak wyglądała tegoroczna Noc Muzeów można zobaczyć w galerii poniżej.

Moje Miasto - konkurs fotograficzny dla uczniów szkół podstawowych

-

Konkurs fotograficzny Moje MiastoMuzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej ogłasza konkurs fotograficzny "Moje miasto".

W konkursie mogą wziąć udział tylko uczniowie szkół podstawowych.

Każdy uczestnik może zgłosić trzy zdjęcia.

Odbitki w formacie 15 x 21 cm należy dostarczyć do 29 maja br. do Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Oddz. MNZP, Rynek 9.

Każde zdjęcie powinno być opisane imieniem i nazwiskiem.

Jury po ocenie prac przyzna trzy nagrody rzeczowe.

Zachęcamy do udziału.

Regulamin konkursu dostępny jest w siedzibie Muzeum.

Godziny otwarcia Muzeum w lipcu i sierpniu

-

Informujemy, że w lipcu i sierpniu zmianie ulegają godziny otwarcia Muzeum oraz jego oddziałów. Nowy grafik prezentujemy poniżej:

 

Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej

poniedziałek nieczynne
wtorek 10:30 - 18:00
środa 10:30 - 18:00
czwartek 10:30 - 18:00 (dzień bezpłatny)
piątek 10:30 - 18:00
sobota 10:30 - 18:00
niedziela 12:00 - 16:00

Informacje dodatkowe:
Ostatnie wejście - 45 minut przed zamknięciem ekspozycji.

Muzeum Historii Miasta Przemyśla

poniedziałek nieczynne
wtorek 10:30 - 18:00
środa 10:30 - 18:00 (dzień bezpłatny)
czwartek 10:30 - 18:00
piątek 10:30 - 18:00
sobota 10:30 - 18:00
niedziela 12:00 - 16:00

Informacje dodatkowe:
Ostatnie wejście - 45 minut przed zamknięciem ekspozycji.

Muzeum Dzwonów i Fajek

poniedziałek nieczynne
wtorek 10:30 - 18:00 (dzień bezpłatny)
środa 10:30 - 18:00
czwartek 10:30 - 18:00
piątek 10:30 - 18:00
sobota 10:30 - 18:00
niedziela 11:00 - 15:00

Informacje dodatkowe:
Ostatnie wejście - 45 minut przed zamknięciem ekspozycji.
Istnieje możliwość zwiedzania poza godzinami otwarcia Muzeum, po uprzednim uzgodnieniu terminu.

Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga

Abraham Hogenberg, Widok Poznania i Krosna, Civitates orbis terrarum, wyd. Georg Braun, Abraham Hogenberg, t. VI, Kolonia 1617 r., miedzioryt kolorowany w epoce, papier. Kopia pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.5 kwietnia o godzinie 12.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbył się wernisaż wystawy pod tytułem "Przemyśl i miasta Rzeczypospolitej w grafikach Abrahama Hogenberga".

Na wystawie zaprezentowane zostały grafiki z XVII w. i ich kopie przedstawiające plany i widoki miast Rzeczpospolitej z jej „Złotego wieku”. Zobaczyć tu można między innymi ryciny z szóstego tomu monumentalnego atlasu świata pt. Theatrum praecipuarum totius mundi urbiurti (Przedstawienie wyróżniających się miast całego świata) z wydawnictwa Georga Brauna i abrahama Hogenberga (Kolonia 1617 r.), określanego w skrócie jako Civitates orbis terrarum, z którego pochodzi również najstarszy widok Przemyśla.

Miasta od momentu powstania podlegały różnorodnym czynnikom, które kształtowały ich rozwój, wpływały na kształt, wygląd i na ich formę przestrzenną. Dzięki temu mogą one stać się obrazem zmian jakie zachodziły na przestrzeni wieków nie tylko w urbanistyce, ale również na gruncie gospodarczym, politycznym, społecznym, kulturalnym, religijnym itd. Każde nowe zjawisko, które miało wpływ na społeczeństwo, państwo i naród znajdowało w nich swoje odbicie.

Atlas świata Civitates orbis terrarum był zbiorem map, planów i panoram miast. W całości zawarto 546 sztychów, przedstawiających widoki miast Europy i niektórych ważnych miast Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Atlas zawierał siedemnaście widoków miast Rzeczpospolitej, które przedstawione zostały w ostatnim, szóstym tomie Civitates orbis terrarum, zatytułowanym Theatri praecipuarum totus mundi urbium Liber sextus, wydanym w Kolonii w 1618 r. Każda z rycin przedstawiała inne miasto, a na stronie poprzedzającej widok znajdował się jego łaciński opis i charakterystyka.