Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Zmiana ceny biletów wstępu do Muzeum i jego oddziałów

Uprzejmie informujemy że z dniem 1 lutego 2020 roku zmianie ulegają ceny biletów wstępu do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

Nowe ceny:

bilet uprawniający do zwiedzania jednego obiektu:

  • 6 zł bilet ulgowy
  • 12 zł bilet normalny

bilet uprawniający do zwiedzania trzech obiektów (Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, Muzeum Dzwonów i Fajek oraz Muzeum Historii Miasta Przemyśla):

  • 12 zł bilet ulgowy
  • 25 zł bilet normalny

Opłata jednorazowa za przewodnika wynosi 20 zł, zaś opłata jednorazowa za edukatora warsztatów to 20 zł od grupy.

Osoby legitymujące się Kartą Dużej Rodziny uprawnione są do skorzystania z ulgowego wstępu do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej i jego 2 oddziałów.

Ferie w Muzeum Historii Miasta Przemyśla

-

Serdecznie zapraszamy dzieci i młodzież do uczestnictwa w zajęciach muzealnych organizowanych przez Muzeum Historii Miasta Przemyśla podczas ferii zimowych 2020. 

Proponujemy następujące tematy warsztatów i wykładów:

Bajki w Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Serdecznie zapraszamy dzieci do uczestnictwa w „bajkowych” warsztatach w Muzeum Historii Miasta Przemyśla (Rynek 9). Na zajęciach najmłodsi poznają niezwykle barwny i ciekawy świat bajek i baśni z różnych stron świata. Pojawią się także już dziś zapomniane historie, o których jednak warto pamiętać.

Na zajęciach odczytywane będą bajki i baśnie. Zapraszamy do uczestnictwa dzieci, ale także wszystkich chętnych. Warsztaty indywidualne. Zajęcia odbywać się będą od 14 do 25 stycznia bieżącego roku, od wtorku do soboty, w godzinach 10.00-11.00. Opłata: 5 zł/os.

Co straszyło w piwnicach?

Zapraszamy także do uczestnictwa w warsztatach „Co straszyło w piwnicach?”. Na zajęciach poznamy historię Przemyśla na przestrzeni XIV-XVII w. Zapoznamy się ze znaczeniem handlu dla rozwoju miasta i roli jaką pełniło w nim mieszczaństwo. Poznamy również jaką funkcję pełniły poszczególne pomieszczenia w kamienicy.

W drugiej części warsztatów zadaniem uczestników będzie wykonanie z przygotowanych materiałów postaci ducha Kupca-Mieszczanina. Wspólnie przekonamy się, co naprawdę straszyło w piwnicach. Razem stworzymy galerię duchów mieszkających w kamienicach kupców.

Zajęcia grupowe. Warsztaty odbywać się będą od 14 do 24 stycznia bieżącego roku, od wtorku do piątku, w godzinach 12.00-15.00. Zgłoszenia: na podany nr telefonu lub osobiście. Opłata: 5 zł/os. Dodatkowa opłata za prowadzącego/edukatora w wysokości 20 zł od grupy. Uprzejmie prosimy o wcześniejsze zgłaszanie grup, przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem.

Spotkania ze sztuką

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych malarstwem i historią sztuki, w szczególności młodzież szkolną, do uczestnictwa w luźnych wykładach dotyczących wybranych zagadnień z historii sztuki. Proponujemy trzy spotkania, które odbywać się będą popołudniami w godzinach 14.00-15.00. Program spotkań:

17.01.2020 r. – „Na holenderskim stole”. Wykład dotyczyć będzie kultury holenderskiej w XVI i XVII w. Uwagę poświęcimy szczególnie specyfice i odrębności protestanckiej Holandii. Głównym tematem będą martwe natury holenderskie, ich symbolika i czynniki, które wpływały na ich powstanie.

23.01.2019 r. – „Renesansowy google maps”. Wykład dotyczyć będzie renesansowych map, które niejednokrotnie stawały się dziełami sztuki. Szczególną uwagę zwrócimy na mapy i widoki miast, także tych znajdujących się na ziemiach polskich, autorstwa Franza i Abrahama Hogenberga i Georga Brauna wydanych w wielotomowym dziele „Civitates orbis terarum”.

24.01.2019 r. – „Święte obrazki”. Na wykładzie poruszymy temat sztuki religijnej związanej z chrześcijaństwem obrządku łacińskiego. Podejmiemy kilka wybranych zagadnień, dotyczących symboliki i kwestii ideowych zawartych w dziełach sztuki, a przede wszystkim malarstwa.

Wykłady dla chętnych osób indywidualnych. Opłata: 5 zł/os.

Muzeum Historii Miasta Przemyśla
Rynek 9
14.01 – 25.01.2020 r.
Tel. 16 679 30 46
Email: rynek@mnzp.pl

Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii.

plakat16 stycznia 2020 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbyło się otwarcie wystawy Pawła Żemełko pod tytułem "Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii". 

Paweł Żemełko (ŻebeeR) Rocznik ‘76, urodzony w Przemyślu. Na co dzień pracuje jako informatyk. Swoją pasję fotografiiczną rozpoczął od kilku amatorskich zdjęć. Zajmuje się fotografią cyfrową, technikami alternatywnymi i tradycyjną pracą w ciemni. Techniki: solarigrafia, cyjanotypia, proces pigmentowy, Van Dyke Brown, fotografia otworkowa, anthotypia. Oprócz pracy na standardowych aparatach małoobrazkowych tworzy na średnioformatowych oraz na własnoręcznie robionych aparatach do fotografii otworkowej.

Choinkowe warsztaty bożonarodzeniowe

-
Muzeum Historii Miasta Przemyśla

Rynek 9
Tel. 16 679 30 46
10.12 – 20.12.2019 r.

Na tegorocznych warsztatach bożonarodzeniowych zapoznamy się z historią i symboliką jednego z najważniejszych znaków tych świąt – choinki oraz poznamy znaczenie poszczególnych ozdób. Podczas warsztatów wykonamy kolorowe ozdoby na choinkę z papieru: aniołki, gwiazdki, pawie oczka, serduszka, łańcuchy i inne.

Zajęcia odbywać się będą od 10 do 20 grudnia bieżącego roku, od wtorku do piątku, w godzinach 9.00-14.00. Zgłoszenia: na podany nr telefonu lub osobiście. Opłata: 5 zł/os. Dodatkowa opłata za prowadzącego/edukatora w wysokości 20 zł od grupy.

Andrzej Jastrzębski "Moje wizje"

Andrzej Jastrzębski - Moje wizjeJan Jarosz - Dyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej oraz Jacek Szwic - komisarz galerii zapraszają na otwarcie wystawy fotografii Andrzeja Jastrzębskiego "Moje wizje". 

Wernisaż obędzie się 8 listopada 2019 roku o godzinie 18.00 w Małej Galerii Fotografii Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9.

Wizje Andrzeja Jastrzębskiego

Określenie fotografia nieprzedstawiająca, (choć na pozór brzmi jak oksymoron) jest chyba najbliższe twórczości Jastrzębskiego. Jego prace zaskakują, bo nie przedstawiają tego, czego po fotografii może się spodziewać odbiorca. Nie ma w nich treści, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni obcując, na co dzień z wieloma obrazami fotograficznymi (zwłaszcza takimi, którymi zalewa nas internet). W jego fotografiach nie ma obiektywizmu, realizmu i dokumentalizmu, czyli tego, co od pierwszych lat istnienia fotografii wyróżniało ją z pośród innych sztuk plastycznych.

Ostrożny byłbym też z nazwaniem abstrakcją tego, co robi Jastrzębski. Wprawdzie nasuwa się pewna analogia z malarstwem abstrakcyjnym, ale powstaje ono jedynie w głowie artysty, jest wypadkową jego fantazji i materializuje się dopiero na płótnie. Natomiast fotografia jest sztuką ograniczoną prawami fizyki, chemii, a obecnie możliwościami elektroniki. Jednak fotografia, od ponad stu lat, co pewien czas odrzuca utarte kanony, burzy klasykę i na przekór aktualnym modom poszukuje nowych form wyrazu. Zresztą podobnie dzieje się w innych dziedzinach sztuki. W ten nurt wpisuje się również Jastrzębski w „swoich wizjach”. Każdy element jego fotografii ma swój początek w realu. Dopiero później wielokrotnie przetworzony i zestawiony przez artystę z innymi elementami, które się nakładają, lub wzajemnie przenikają buduje nowy obraz niepodobny do niczego, co już znamy. Trudny do zdefiniowania w sposób werbalny, zazwyczaj mający w sobie duży ładunek różnych emocji, które często dostępne są tylko autorowi.

Odbiorcy pozbawionemu treści pozostaje rytm, barwa, kontrast, walor i niedookreślone kształty. Ich dobór i układ na obrazie fotograficznym jest swoistym dokumentem zawierającym osobiste przeżycia.

Jastrzębski nie jest pierwszym, który poszukuje czegoś nowego w fotografii. Sto lat temu robił to Man Ray, a po nim wielu innych. W Polsce w drugiej połowie XX wieku z fotografią eksperymentowali min.: Dłubak, Obrąpalska, Hartwig, a także wielu innych artystów i zapewne jeszcze nie raz będziemy świadkami ucieczki fotografii od niej samej.

Jacek Szwic

Dziedzictwo. Malarstwo Mariana Strońskiego i Grażyny Gawrońskiej-Kasse

-

Wystawa w Bibliotece Polskiej w Paryżu, 17. 10. – 16. 11. 2019

Wystawa zorganizowana została w ramach współpracy Biblioteki Polskiej w Paryżu z Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Ma ona na celu zaprezentowanie paryskiej publiczności twórczości Dziadka i Wnuczki, Mariana Strońskiego (1892 – 1977), wybitnego przemyskiego artysty i Grażyny Gawrońskiej-Kasse, od lat mieszkającej w Paryżu marszandki i malarki. Wystawa, to dialog pokoleń i spotkanie z historią.

Zaprezentowane na wystawie obrazy Mariana Strońskiego w większości pochodzą ze zbiorów przemyskiego muzeum. Są to wybrane prace o tematyce ludowej, przykłady malarstwa portretowego, pejzażowego, a także abstrakcyjnego, powstałe od lat 20. do lat 60. XX w. Uzupełniają je prace z kolekcji rodziny artysty. Natomiast obrazy Grażyny Gawrońskiej-Kasse są własnością autorki. Wszystkie namalowane zostały w jej małym mieszkaniu w Przemyślu, do którego przyjeżdża coraz częściej i na coraz dłużej.

Marian Stroński odbył podróże do Paryża dwukrotnie. Oba pobyty wywarły na nim duży wpływ. Tam też, w 1928 roku, w Galerii Sztuki Henri Manuel zorganizował wystawę swoich prac, co było wyjątkowe dla nieznanego w tamtejszym środowisku młodego artysty. Tam, spotykał się z artystyczną polonią, spotykał się z Mojżeszem Kislingiem, odwiedzał Olgę Boznańską, poznał Henriego Matissa i Pabla Picassa.

Po studiach w Krakowie i Wiedniu, po przełomowym dla jego twórczości pobycie w Paryżu, z doskonale opanowanym warsztatem, swobodnie poszukiwał swojego języka i formy wyrazu. Malował piękne portrety, wrażliwe pejzaże i martwe natury. W swojej sztuce czerpał z osiągnięć impresjonizmu, postimpresjonizmu, koloryzmu. Marian Stroński, tworzył z pasją i miłością, był artystą kompletnym. Budował wokół siebie atmosferę tajemniczości i ciepła.

Grażyna Gawrońska-Kasse, wychowana w ekscytującym świecie sztuki Dziadka, wśród jego obrazów, starych mebli, tkanin i zwierząt, zawsze obecnych w jego domu, wyrosła w poczuciu wysokiej wartości sztuki swego Dziadka. Sama, będąc osobą o wielkiej wrażliwości i wyczuciu estetycznym, zajęła się malarstwem. Wyjechała do Paryża, gdzie otworzyła galerię obrazów. Dba również o promocję nazwiska Mariana Strońskiego, wielokrotnie była członkiem jury Nagrody Artystycznej im. Mariana Strońskiego.

Obrazy Grażyny Gawrońskiej-Kasse przepełnione są nostalgią i melancholią, są ciche, spokojne, jak ciepło domowego ogniska, delikatne, subtelne, jak ulotne wspomnienia, a także bajkowe i nierealne, jak sny. Mają w sobie nieoczywistą szlachetność nieoszlifowanych kamieni, z miękką patyną stonowanych barw. Każdy z nich zawiera zamknięty, jak w drogocennej szkatułce, swój własny, tajemniczy świat. Emocje w nich zawarte są bezpieczne, bo ukryte w często przedstawianych przez autorkę wnętrzach. W swych pracach odwołuje się, być może podświadomie, do twórczości Dziadka. Ich prace łączy swego rodzaju intymność i przywiązanie do domu rodzinnego, do dobrze znanych im miejsc, do tej małej ojczyzny, którą był i jest Przemyśl.

Po niespełna stu latach Marian Stroński wraca do Paryża. Historia zatacza koło. Zestawienie prac Dziadka i Wnuczki, ich konfrontacja, są zabiegiem interesującym, niosącym wiele emocji, szczególnie dla Grażyny Gawrońskiej-Kasse.

Wystawa Marian Stroński (1892-1977). Życie i twórczość w Muzeum Historii Miasta Przemyśla będzie nieczynna do końca 2019 roku.

Katarzyna Winiarska
kurator wystawy
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej

 

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i EdukacjiDyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej – Jan Jarosz, Prezes Stowarzyszenia Forum Innowacyjności ODIN – Leszek Żebrowski oraz Biuro Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej – Galeria Labirynt zapraszają na otwarcie Interdyscyplinarnej Wystawy Uczestników Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego Spotkania w Krzemieńcu 2017-2018 „Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji”.

Kuratorem wystawy jest prof. dr hab. Teresa Żebrowska.

Wernisaż odbędzie się 4 października 2019 roku o godzinie 13.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 oddziale Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.

Swoje prace zaprezentują: Tatiana Balbus (UA), Artur Bartkiewicz (PL), Jan Biczysko (PL), Nikolina Djanovska (BG), Milen Djanovski (BG), Pilar Gonzales (RCH, S), Ulrika Hembjer (S), Bogdana Humeniuk (UA), Cvetka Hojnik (SLO), Julia Janczuk (UA), Anatoli Kazmiruk (UA), Maria Bieńkowska-Kopczyńska „Pestka” (PL), Mieczysław Maławski (UA), Marek Mikrut (PL), Igor Mikuła (UA), Aleksandra Panfiłowa (UA), Jacek Pasieczny (PL), Iwanna Pogoniec (UA), Ina Puchala (CDN), Elenea Scutaru (RO), Hulda Hreindal Sigurđardóttir (ISL), Stojan Spegel (SLO), Silvia-Maria Stoica (RO), Anne du Sud (S), Maria Szwed (UA), Gamma Thesa Terheyden (D), Swietłana Tkaczuk (UA), Ebba Strid Udikas (S), Elena de Varda (I), Dermot J Wilson (IRL, CDN), Tessa Ziemssen (D), Teresa Żebrowska (PL).