wernisaż

Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii.

plakat16 stycznia 2020 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbyło się otwarcie wystawy Pawła Żemełko pod tytułem "Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii". 

Paweł Żemełko (ŻebeeR) Rocznik ‘76, urodzony w Przemyślu. Na co dzień pracuje jako informatyk. Swoją pasję fotografiiczną rozpoczął od kilku amatorskich zdjęć. Zajmuje się fotografią cyfrową, technikami alternatywnymi i tradycyjną pracą w ciemni. Techniki: solarigrafia, cyjanotypia, proces pigmentowy, Van Dyke Brown, fotografia otworkowa, anthotypia. Oprócz pracy na standardowych aparatach małoobrazkowych tworzy na średnioformatowych oraz na własnoręcznie robionych aparatach do fotografii otworkowej.

Geometria Miasta - wystawa fotografii Artura Nizickiego

Geometria miastaDnia 10 stycznia 2020 roku odbył się wernisaż wystawy fotografii Artura Nizickiego pod tytułem "Geometria Miasta". 

Artur Nizicki, przemyślanin, mieszkający od 13 lat w Londynie, którego architekturze poświęcona jest obecna wystawa.

Autor zdjęć patrzy na londyńską architekturę z własnej, niezwykłej, perspektywy. Wydobywa z pejzażu ciekawe formy i detale architektoniczne, eksponując je w sposób niebanalny na jego tle, bądź samodzielnie. Fotografie są czarno-białe, co w odniesieniu do tematu jest ich dodatkowym walorem.

Artur Nizicki rozpoczął swoją przygodę z fotografią w przemyskim Młodzieżowym Domu Kultury, w kółku fotograficznym założonym przez Grzegorza Karnasa. Było w sumie czterech takich pasjonatów fotografii, bo oprócz wymienionej dwójki – jeszcze Remigiusz Truchanowicz i Damian Ziobrowski. Autor wystawy ukończył Policealne Studium Animatorów Kultury w Krośnie i studiował Fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

O wystawie można również przeczytać na stronie Portalu Przemyskiego.

Cztery pory roku na wsi - wystawa etnograficzna ze zbiorów MNZP

Cztery pory roku na wsi28 listopada w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbyło się otwarcie wystawy "Cztery pory roku na wsi".

Ekspozycja, na której wykorzystano zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, zaaranżowana została przez Panią Katarzynę Trojanowską według zmieniających się pór roku. Składa się z przedmiotów i fotografii budujących niezwykle ważną etnograficzno-historyczną narrację o dawnej wsi.

Jest zaskakującą opowieścią o tym, czym są rzeczy zwykłe, ale uwikłane w tradycyjne obrzędy i zwyczaje.

Andrzej Jastrzębski "Moje wizje"

Andrzej Jastrzębski - Moje wizjeJan Jarosz - Dyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej oraz Jacek Szwic - komisarz galerii zapraszają na otwarcie wystawy fotografii Andrzeja Jastrzębskiego "Moje wizje". 

Wernisaż obędzie się 8 listopada 2019 roku o godzinie 18.00 w Małej Galerii Fotografii Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9.

Wizje Andrzeja Jastrzębskiego

Określenie fotografia nieprzedstawiająca, (choć na pozór brzmi jak oksymoron) jest chyba najbliższe twórczości Jastrzębskiego. Jego prace zaskakują, bo nie przedstawiają tego, czego po fotografii może się spodziewać odbiorca. Nie ma w nich treści, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni obcując, na co dzień z wieloma obrazami fotograficznymi (zwłaszcza takimi, którymi zalewa nas internet). W jego fotografiach nie ma obiektywizmu, realizmu i dokumentalizmu, czyli tego, co od pierwszych lat istnienia fotografii wyróżniało ją z pośród innych sztuk plastycznych.

Ostrożny byłbym też z nazwaniem abstrakcją tego, co robi Jastrzębski. Wprawdzie nasuwa się pewna analogia z malarstwem abstrakcyjnym, ale powstaje ono jedynie w głowie artysty, jest wypadkową jego fantazji i materializuje się dopiero na płótnie. Natomiast fotografia jest sztuką ograniczoną prawami fizyki, chemii, a obecnie możliwościami elektroniki. Jednak fotografia, od ponad stu lat, co pewien czas odrzuca utarte kanony, burzy klasykę i na przekór aktualnym modom poszukuje nowych form wyrazu. Zresztą podobnie dzieje się w innych dziedzinach sztuki. W ten nurt wpisuje się również Jastrzębski w „swoich wizjach”. Każdy element jego fotografii ma swój początek w realu. Dopiero później wielokrotnie przetworzony i zestawiony przez artystę z innymi elementami, które się nakładają, lub wzajemnie przenikają buduje nowy obraz niepodobny do niczego, co już znamy. Trudny do zdefiniowania w sposób werbalny, zazwyczaj mający w sobie duży ładunek różnych emocji, które często dostępne są tylko autorowi.

Odbiorcy pozbawionemu treści pozostaje rytm, barwa, kontrast, walor i niedookreślone kształty. Ich dobór i układ na obrazie fotograficznym jest swoistym dokumentem zawierającym osobiste przeżycia.

Jastrzębski nie jest pierwszym, który poszukuje czegoś nowego w fotografii. Sto lat temu robił to Man Ray, a po nim wielu innych. W Polsce w drugiej połowie XX wieku z fotografią eksperymentowali min.: Dłubak, Obrąpalska, Hartwig, a także wielu innych artystów i zapewne jeszcze nie raz będziemy świadkami ucieczki fotografii od niej samej.

Jacek Szwic

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i EdukacjiDyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej – Jan Jarosz, Prezes Stowarzyszenia Forum Innowacyjności ODIN – Leszek Żebrowski oraz Biuro Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej – Galeria Labirynt zapraszają na otwarcie Interdyscyplinarnej Wystawy Uczestników Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego Spotkania w Krzemieńcu 2017-2018 „Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji”.

Kuratorem wystawy jest prof. dr hab. Teresa Żebrowska.

Wernisaż odbędzie się 4 października 2019 roku o godzinie 13.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 oddziale Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.

Swoje prace zaprezentują: Tatiana Balbus (UA), Artur Bartkiewicz (PL), Jan Biczysko (PL), Nikolina Djanovska (BG), Milen Djanovski (BG), Pilar Gonzales (RCH, S), Ulrika Hembjer (S), Bogdana Humeniuk (UA), Cvetka Hojnik (SLO), Julia Janczuk (UA), Anatoli Kazmiruk (UA), Maria Bieńkowska-Kopczyńska „Pestka” (PL), Mieczysław Maławski (UA), Marek Mikrut (PL), Igor Mikuła (UA), Aleksandra Panfiłowa (UA), Jacek Pasieczny (PL), Iwanna Pogoniec (UA), Ina Puchala (CDN), Elenea Scutaru (RO), Hulda Hreindal Sigurđardóttir (ISL), Stojan Spegel (SLO), Silvia-Maria Stoica (RO), Anne du Sud (S), Maria Szwed (UA), Gamma Thesa Terheyden (D), Swietłana Tkaczuk (UA), Ebba Strid Udikas (S), Elena de Varda (I), Dermot J Wilson (IRL, CDN), Tessa Ziemssen (D), Teresa Żebrowska (PL).

Emil Krcha. Malarstwo

Emil Krcha. Malarstwo4 października w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbył się wernisaż wystawy „Emil Krcha. Malarstwo”.

Komentarz do wystawy wygłosiła Urszula Kozakowska Zaucha z Muzeum Narodowego w Krakowie.

Wystawa przygotowana została ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Polskiego Domu Aukcyjnego Wojciech Śladowski.

W organizacji wystawy pomogło Stowarzyszenie Forum Innowacyjności ODIN, za co serdecznie dziękujemy.

W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport i rekreacja w fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej

W zdrowym ciele - zdrowy duch19 września 2019 roku odbył się wernisaż wystawy pod tytułem W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport i rekreacja w fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. 

Obecnie aktywność fizyczna jest zjawiskiem masowym i ewoluuje przybierając coraz to nowe formy. Nieważne, co nas motywuje do zajęć sportowych – rywalizacja portowa, aktywny wypoczynek czy po prostu dobra zabawa. W każdym razie, ponieważ wysiłek fizyczny jest źródłem satysfakcji i relaksu dla umęczonego ducha, sprawdza się hasło W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport kształtuje nie tylko sylwetkę, ale i charakter.

Na wybranych fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej uwiecznieni zostali nie tylko sportowcy, ale też amatorzy różnych letnich i zimowych dyscyplin. Zdjęcia prezentują różne dziedziny sportu, między innymi tenis, jazdę konną, lekką atletykę. Fotografie obejmują okres pierwszej połowy XX wieku, w znacznym stopniu dotyczą Przemyśla i jego mieszkańców. Na wystawie prezentowane są nie tylko zdjęcia studyjne, temat ekspozycji znacznie „wybiega” poza ściany atelier.

Leszek Żebrowski. Plakat

Leszek Żebrowski - PlakatSerdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy pod tytułem "Leszek Żebrowski. Plakat". Wydarzenie odbędzie się 11 października 2019 roku o godzinie 17.30. 

Leszek Żebrowski zajmuje plakatem, malarstwem, scenografią i filmem. Absolwent Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale projektowania graficznego w pracowni prof. Jerzego Krechowicza.

Profesor nadzwyczajny Akademii Sztuki w Szczecinie.

Jest fascynatem rysunku, organizuje akcje plastyczne i warsztaty.

Mieszka w Szczecinie i Szelkowie Nowym koło Makowa Mazowieckiego.

Najbardziej znany jako autor ponad 400 wydanych drukiem plakatów - najczęściej o tematyce kulturalnej. Oprócz plakatów komputerowych, artysta tworzy także prace oparte na tradycyjnym warsztacie rysunkowym, są to najczęściej pastele na barwnym kartonie wykonane w formacie identycznym jak drukowany z nich plakat.

Otrzymał ponad 30 nagród, w tym wiele międzynarodowych na najważniejszych przeglądach plakatu w Warszawie, Moskwie, Teheranie, Mons, Charkowie, Tuluzie i Rzeszowie.

https://www.poster.pl/plakaty/?q=zebrowski_leszek

Świat mitów - Bogdan Lucak w Małej Galerii Fotografii

„Świat mitów”

Od 6 września Małej Galerii Fotografii, która funkcjonuje w Muzeum Historii Miasta, Rynek 9 czynna jest wystawa prac Bogdana Lucaka zatytułowana „Świat mitów”.

Wystawa ta pod wieloma względami jest eksperymentem. Autor niedawno skończył osiemnaście lat i jest uczniem trzeciej klasy o profilu fototechnik w Zespole Szkół Usługowo-Hotelarskich i Gastronomicznych w Przemyślu. Jest to jego fotograficzny debiut.

Zwykle przyjęło się uważać, że fotografia przedstawia wybrany i zaakceptowany przez autora fragment rzeczywistości. Nie ważne czy to będzie pejzaż, architektura, portret, czy sytuacja z udziałem ludzi, jednak zawsze coś realnego, co w danym momencie zaistniało przed obiektywem. W pracach Bogdana Lucaka nie ma za grosz realizmu. Bogdan nie fotografuje tego, co zastane. Tematem jego prac są własne, wynikające z przemyśleń fantazje na temat skandynawskich mitów, którymi się interesuje czego dopełnieniem była jego niedawna podróż na Islandię. Należy podkreślić, że nie są to typowe ilustracje do mitów, lecz jedynie ich subiektywne interpretacje. Opisany w mitologii świat Bogdan kreuje po swojemu, tak jak go rozumie i reżyseruje sceny żeby następnie je sfotografować. Wymaga to sporych zabiegów. Znalezienie odpowiedniej przestrzeni, przygotowanie odpowiednich rekwizytów, wreszcie zaangażowanie osób, które wystąpią na fotografii oraz ich odpowiedniej charakteryzacji. Dopiero potem praca z photoshopem, którego autor (na szczęście) stara się nie nadużywać. Powstałe obrazy mają baśniową stylistykę i mroczny jak przystało na Skandynawię klimat. Jego prace nawiązują trochę do nurtu fotografii subiektywnej, albo kreacyjnej z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku polegającej na odejściu od realizmu na rzecz fantazji zakrawającej czasem na surrealizm.

– Nad tą wystawą pracowałem ponad rok – mówi Bogdan. Przedstawiając moje fantazje na temat mitów chciałem też pokazać, że człowiek, który potrafi zastanowić się nad własnym istnieniem powinien wiedzieć, że są też inni - myślący inaczej, wyznający inną wiarę, żyjący w innych warunkach oraz innej kulturze i powinien ich inność zaakceptować. O tym czy udało mi się to przekazać zdecydują odbiorcy.

Jacek Szwic