wernisaż

Kult der Maschine - Zbigniew Polit w Małej Galerii Fotografii

Kult der Maschine7 lutego 2020 roku w budynku Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbyło się otwarcie wystawy fotografii Zbigniewa Polita pod tytułem "Kult der Maschine". 

Zbigniew Polit, jarosławianin. Członek stowarzyszenia twórców „Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej”, nauczyciel, autor dwóch opatentowanych wynalazków, satyryk. Miał 34 wystawy indywidualne w Polsce oraz 7 na Litwie zrealizowane w ramach państwowego programu propagowania pejzażu polskiego i polskich twórców.

Fotografią zajmuję się od kilkunastu lat. Obok ewolucji lotniczych, ruin zamków i polskiego pejzażu, fotografuję stare maszyny i urządzenia. Te twory człowieka, kiedyś pomagały nam w pracy, często w niej zastępowały. Kiedyś były naszą chlubą i niosły satysfakcję. A dzisiaj pordzewiałe, pozbawione wielu części, opuszczone i smutne radują oko ludzi wrażliwych na cywilizacyjne piękno. Czasem wydaje mi się, że publikując te zdjęcia, niejako oddaję im hołd, spłacam należny dług za lata ich pracy, aż do technicznej śmierci i bezużyteczności. Ale spojrzeć na to można też inaczej. Otóż konstruktorzy budując maszyny również nadawali im piękne kształty. Dzisiaj właśnie, gdy możliwości techniczne maszyn już minęły, jedynie to piękno pozostało.

www.zbigniewpolit.pl

Kult der Maschine

Kto inny lepiej rozumie i czuje maszyny jak nie ich twórca, a Zbyszek Polit jest wynalazcą, konstruktorem, producentem maszyn, a do tego wszystkiego umie fotografować. Z połączenia tych pasji powstała wystawa, która jest hołdem rewolucji technicznej z przełomu XIX i XX wieku. Epoka pary i elektryczności. Ogromny rozwój cywilizacyjny, który zmienił świat. Symbolem tamtych czasów była maszyna, co wykorzystał Charlie Chaplin tworząc znakomitą komedię „Dzisiejsze czasy”. Zbyszek inaczej patrzy na stare maszyny. Wie, czemu służyły, jak działały i potrafi wytłumaczyć funkcjonalność każdej części. Podziwia kunszt ich twórców tak jak podziwia się dzieła sztuki. O tym są jego fotografie, Starannie zakomponowane pokazujące najczęściej fragmenty, lub detale maszyn ze śladami zużycia, wżerami po rdzy albo kroplami zastygłej oliwy. Odpowiednio dobrane światło wydobywa dawne barwy, blask mosiądzu i sprawia, że przy odrobinie fantazji można poczuć zapach przepracowanego metalu i rozgrzanej oliwy. Co jeszcze jest ważne – Zbyszek przy swojej całej wiedzy technicznej patrzy na maszynę jak malarz na martwą naturę. O tak potraktowanej fotografii na pewno można powiedzieć, że jest twórcza.

Wystawa "Katedra Ormiańska we Lwowie i jej twórcy"

Katedra7 lutego 2020 roku w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbył się wernisaż wystawy Katedra Ormiańska we Lwowie i jej twórcy.

Ekspozycja udostępniona została przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie.

W 2019 roku zakończono prace konserwatorskie przy polichromiach w katedrze ormiańskiej we Lwowie. Prace realizowane od 2008 roku finansowane były przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP oraz Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego Zagranicą POLONIKA. Ich pomysłodawcą i koordynatorem jest Stowarzyszenie Absolwentów Akademii Dziedzictwa założone przez byłych studentów Akademii Dziedzictwa, studiów podyplomowych które prowadzone są przez MCK i Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i dotyczą zarządzania dziedzictwem kulturowym.

Zakończenie prac stanowiło pretekst do przygotowania ekspozycji poświęconej historii katedry oraz trzem twórcom jej przebudowy i dekoracji, która powstała na początku XX wieku. Są to krakowski architekt okresu secesji i modernizmu Franciszek Mączyński, krakowski malarz i dekorator Józef Mehoffer oraz związany ze Lwowem malarz Józef Henryk Rosen. Zrealizowane przez nich prace zaowocowały powstaniem wyjątkowego dzieła, przebudowaną świątynią o orientalnym charakterze, w której wnętrzach zobaczyć można zespół monumentalnych mozaik wybitnego krakowskiego dekoratora. Głównym elementem całości wnętrza są malowidła ścienne, które w latach 20. przygotował Jan Henryk Rosen. Wyróżniając się ekspresją należą do najciekawszych przykładów polskiego malarstwa monumentalnego doby dwudziestolecia międzywojennego.

Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii.

plakat16 stycznia 2020 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9 odbyło się otwarcie wystawy Pawła Żemełko pod tytułem "Homo Faber. Portret człowieka w cyjanotypii". 

Paweł Żemełko (ŻebeeR) Rocznik ‘76, urodzony w Przemyślu. Na co dzień pracuje jako informatyk. Swoją pasję fotografiiczną rozpoczął od kilku amatorskich zdjęć. Zajmuje się fotografią cyfrową, technikami alternatywnymi i tradycyjną pracą w ciemni. Techniki: solarigrafia, cyjanotypia, proces pigmentowy, Van Dyke Brown, fotografia otworkowa, anthotypia. Oprócz pracy na standardowych aparatach małoobrazkowych tworzy na średnioformatowych oraz na własnoręcznie robionych aparatach do fotografii otworkowej.

Geometria Miasta - wystawa fotografii Artura Nizickiego

Geometria miastaDnia 10 stycznia 2020 roku odbył się wernisaż wystawy fotografii Artura Nizickiego pod tytułem "Geometria Miasta". 

Artur Nizicki, przemyślanin, mieszkający od 13 lat w Londynie, którego architekturze poświęcona jest obecna wystawa.

Autor zdjęć patrzy na londyńską architekturę z własnej, niezwykłej, perspektywy. Wydobywa z pejzażu ciekawe formy i detale architektoniczne, eksponując je w sposób niebanalny na jego tle, bądź samodzielnie. Fotografie są czarno-białe, co w odniesieniu do tematu jest ich dodatkowym walorem.

Artur Nizicki rozpoczął swoją przygodę z fotografią w przemyskim Młodzieżowym Domu Kultury, uczęszczał do Policealnego Studium Animatorów Kultury w Krośnie i studiował Fotografię na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

O wystawie można również przeczytać na stronie Portalu Przemyskiego.

Cztery pory roku na wsi - wystawa etnograficzna ze zbiorów MNZP

Cztery pory roku na wsi28 listopada w budynku głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbyło się otwarcie wystawy "Cztery pory roku na wsi".

Ekspozycja, na której wykorzystano zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, zaaranżowana została przez Panią Katarzynę Trojanowską według zmieniających się pór roku. Składa się z przedmiotów i fotografii budujących niezwykle ważną etnograficzno-historyczną narrację o dawnej wsi.

Jest zaskakującą opowieścią o tym, czym są rzeczy zwykłe, ale uwikłane w tradycyjne obrzędy i zwyczaje.

Andrzej Jastrzębski "Moje wizje"

Andrzej Jastrzębski - Moje wizjeJan Jarosz - Dyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej oraz Jacek Szwic - komisarz galerii zapraszają na otwarcie wystawy fotografii Andrzeja Jastrzębskiego "Moje wizje". 

Wernisaż obędzie się 8 listopada 2019 roku o godzinie 18.00 w Małej Galerii Fotografii Muzeum Historii Miasta Przemyśla Rynek 9.

Wizje Andrzeja Jastrzębskiego

Określenie fotografia nieprzedstawiająca, (choć na pozór brzmi jak oksymoron) jest chyba najbliższe twórczości Jastrzębskiego. Jego prace zaskakują, bo nie przedstawiają tego, czego po fotografii może się spodziewać odbiorca. Nie ma w nich treści, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni obcując, na co dzień z wieloma obrazami fotograficznymi (zwłaszcza takimi, którymi zalewa nas internet). W jego fotografiach nie ma obiektywizmu, realizmu i dokumentalizmu, czyli tego, co od pierwszych lat istnienia fotografii wyróżniało ją z pośród innych sztuk plastycznych.

Ostrożny byłbym też z nazwaniem abstrakcją tego, co robi Jastrzębski. Wprawdzie nasuwa się pewna analogia z malarstwem abstrakcyjnym, ale powstaje ono jedynie w głowie artysty, jest wypadkową jego fantazji i materializuje się dopiero na płótnie. Natomiast fotografia jest sztuką ograniczoną prawami fizyki, chemii, a obecnie możliwościami elektroniki. Jednak fotografia, od ponad stu lat, co pewien czas odrzuca utarte kanony, burzy klasykę i na przekór aktualnym modom poszukuje nowych form wyrazu. Zresztą podobnie dzieje się w innych dziedzinach sztuki. W ten nurt wpisuje się również Jastrzębski w „swoich wizjach”. Każdy element jego fotografii ma swój początek w realu. Dopiero później wielokrotnie przetworzony i zestawiony przez artystę z innymi elementami, które się nakładają, lub wzajemnie przenikają buduje nowy obraz niepodobny do niczego, co już znamy. Trudny do zdefiniowania w sposób werbalny, zazwyczaj mający w sobie duży ładunek różnych emocji, które często dostępne są tylko autorowi.

Odbiorcy pozbawionemu treści pozostaje rytm, barwa, kontrast, walor i niedookreślone kształty. Ich dobór i układ na obrazie fotograficznym jest swoistym dokumentem zawierającym osobiste przeżycia.

Jastrzębski nie jest pierwszym, który poszukuje czegoś nowego w fotografii. Sto lat temu robił to Man Ray, a po nim wielu innych. W Polsce w drugiej połowie XX wieku z fotografią eksperymentowali min.: Dłubak, Obrąpalska, Hartwig, a także wielu innych artystów i zapewne jeszcze nie raz będziemy świadkami ucieczki fotografii od niej samej.

Jacek Szwic

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji

Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i EdukacjiDyrektor Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej – Jan Jarosz, Prezes Stowarzyszenia Forum Innowacyjności ODIN – Leszek Żebrowski oraz Biuro Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej – Galeria Labirynt zapraszają na otwarcie Interdyscyplinarnej Wystawy Uczestników Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego Spotkania w Krzemieńcu 2017-2018 „Wielokulturowe Pejzaże Sztuki i Edukacji”.

Kuratorem wystawy jest prof. dr hab. Teresa Żebrowska.

Wernisaż odbędzie się 4 października 2019 roku o godzinie 13.00 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Rynek 9 oddziale Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu.

Swoje prace zaprezentują: Tatiana Balbus (UA), Artur Bartkiewicz (PL), Jan Biczysko (PL), Nikolina Djanovska (BG), Milen Djanovski (BG), Pilar Gonzales (RCH, S), Ulrika Hembjer (S), Bogdana Humeniuk (UA), Cvetka Hojnik (SLO), Julia Janczuk (UA), Anatoli Kazmiruk (UA), Maria Bieńkowska-Kopczyńska „Pestka” (PL), Mieczysław Maławski (UA), Marek Mikrut (PL), Igor Mikuła (UA), Aleksandra Panfiłowa (UA), Jacek Pasieczny (PL), Iwanna Pogoniec (UA), Ina Puchala (CDN), Elenea Scutaru (RO), Hulda Hreindal Sigurđardóttir (ISL), Stojan Spegel (SLO), Silvia-Maria Stoica (RO), Anne du Sud (S), Maria Szwed (UA), Gamma Thesa Terheyden (D), Swietłana Tkaczuk (UA), Ebba Strid Udikas (S), Elena de Varda (I), Dermot J Wilson (IRL, CDN), Tessa Ziemssen (D), Teresa Żebrowska (PL).

Emil Krcha. Malarstwo

Emil Krcha. Malarstwo4 października w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbył się wernisaż wystawy „Emil Krcha. Malarstwo”.

Komentarz do wystawy wygłosiła Urszula Kozakowska Zaucha z Muzeum Narodowego w Krakowie.

Wystawa przygotowana została ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Polskiego Domu Aukcyjnego Wojciech Śladowski.

W organizacji wystawy pomogło Stowarzyszenie Forum Innowacyjności ODIN, za co serdecznie dziękujemy.

W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport i rekreacja w fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej

W zdrowym ciele - zdrowy duch19 września 2019 roku odbył się wernisaż wystawy pod tytułem W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport i rekreacja w fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. 

Obecnie aktywność fizyczna jest zjawiskiem masowym i ewoluuje przybierając coraz to nowe formy. Nieważne, co nas motywuje do zajęć sportowych – rywalizacja portowa, aktywny wypoczynek czy po prostu dobra zabawa. W każdym razie, ponieważ wysiłek fizyczny jest źródłem satysfakcji i relaksu dla umęczonego ducha, sprawdza się hasło W zdrowym ciele - zdrowy duch. Sport kształtuje nie tylko sylwetkę, ale i charakter.

Na wybranych fotografiach ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej uwiecznieni zostali nie tylko sportowcy, ale też amatorzy różnych letnich i zimowych dyscyplin. Zdjęcia prezentują różne dziedziny sportu, między innymi tenis, jazdę konną, lekką atletykę. Fotografie obejmują okres pierwszej połowy XX wieku, w znacznym stopniu dotyczą Przemyśla i jego mieszkańców. Na wystawie prezentowane są nie tylko zdjęcia studyjne, temat ekspozycji znacznie „wybiega” poza ściany atelier.

Leszek Żebrowski. Plakat

Leszek Żebrowski - PlakatSerdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy pod tytułem "Leszek Żebrowski. Plakat". Wydarzenie odbędzie się 11 października 2019 roku o godzinie 17.30. 

Leszek Żebrowski zajmuje plakatem, malarstwem, scenografią i filmem. Absolwent Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale projektowania graficznego w pracowni prof. Jerzego Krechowicza.

Profesor nadzwyczajny Akademii Sztuki w Szczecinie.

Jest fascynatem rysunku, organizuje akcje plastyczne i warsztaty.

Mieszka w Szczecinie i Szelkowie Nowym koło Makowa Mazowieckiego.

Najbardziej znany jako autor ponad 400 wydanych drukiem plakatów - najczęściej o tematyce kulturalnej. Oprócz plakatów komputerowych, artysta tworzy także prace oparte na tradycyjnym warsztacie rysunkowym, są to najczęściej pastele na barwnym kartonie wykonane w formacie identycznym jak drukowany z nich plakat.

Otrzymał ponad 30 nagród, w tym wiele międzynarodowych na najważniejszych przeglądach plakatu w Warszawie, Moskwie, Teheranie, Mons, Charkowie, Tuluzie i Rzeszowie.

https://www.poster.pl/plakaty/?q=zebrowski_leszek