Znr-750

Wizerunek zabytku
Typ obiektu
rzeźba
Nazwa / Tytuł
Sabina żona Hadriana(?)
Datowanie
k. XVIII lub wiek XIX
Autor / Warsztat
nieznany
Miejsce powstania / znalezienia
Włochy (Florencja?)
Technika wykonania
rzeźbienie
Materiał
marmur
Wymiary zabytku

wys. 64 cm

Zbiory działu
Sztuki i Rzemiosła Artystycznego
Numer inwentarza
Znr-750
Opis zabytku

Prawdopodobnie jest to kopia rzeźby starożytnej. Zachowały się liczne wizerunki Vibii Sabiny, zwłaszcza na starożytnych monetach. Na portretach tych cesarzowa przedstawiana jest na wzór bogiń greckich, co wynikało z fascynacji Hadriana kulturą grecką. Dziwi zatem w przemyskiej rzeźbie zupełnie inna, bardzo niezwykła fryzura w formie diademu, znana jedynie z portretu Domicji Longiny (50-126), żony cesarza rzymskiego Domicjana. Wprawdzie sam biust okryty chitonem z odrzutką, oblepiający szczelnie ciało wykazuje duże podobieństwo do popiersia Vibii Sabiny z Muzeum Prado w Madrycie, jednak zastanawiające jest zupełnie inne upięcie włosów.

Vibia Sabina (ok. 85-136 lub137), córka Vibiusa Sabinusa i Saloniny Matidii, siostrzenica Trajana, od 100 roku żona cesarza rzymskiego Hadriana. Związek Hadriana i Sabiny miał prawdopodobnie charakter czysto polityczny, niemniej małżonków łączyło wielkie przywiązanie, a żona towarzyszyła Hadrianowi we wszystkich podróżach. Niewykluczone, że Hadrian w ogóle nie gustował w kobietach, co potwierdza osoba jego kochanka Antinousa. Niemniej cesarz traktował swą małżonkę godnie, przyznając jej różne prawa i wyróżnienia. Po śmierci z inicjatywy Hadriana senat zaliczył ją w poczet bogów.

Miejsce eksponowania

Budynek Główny Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, półpiętro obok księgarni muzealnej.

Właściciel
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej