MPS-9046

Wizerunek zabytku
Typ obiektu
akcesoria mody kobiecej
Nazwa / Tytuł
Parasolka damska z figurką gejszy
Datowanie
pocz. XX wieku
Technika wykonania
rzeźbienie
szycie maszynowe
szycie ręczne
Materiał
batyst
drewno
kość słoniowa
masa plastyczna
mosiądz
skóra
Wymiary zabytku

długość 58 cm, średnica 65 cm

Zbiory
Sztuki i Rzemiosła Artystycznego
Numer inwentarza
MPS-9046
Opis zabytku

Parasolka przeciwsłoneczna z początku XX wieku. Pokrycie parasolki uszyte jest z batystu, obecnie koloru kremowego, pierwotnie jasno różowego. Jego powierzchnia ozdobiona jest ośmioma poziomymi falbankami z batystu. Stelaż parasolki składa się z dwunastu mosiężnych prętów i sprawnego mechanizmu, drewnianego trzonu, u dołu zakończonego rączką z kości słoniowej. Rączka ma formę walca o gładkiej powierzchni. Szczyt parasolki zakończony figurką gejszy, częściowo rzeźbioną w kości słoniowej i syntetycznej masie plastycznej. Prawdopodobnie rzeźba uległa uszkodzeniu i uzupełniono ubytek – głowę – nowym elementem z masy. Rzeźbiona postać została ukazana w pozycji siedzącej, ubrana jest w tradycyjny strój. W prawej dłoni trzyma przedmiot podobny do wachlarza. Wokół dolnej krawędzi figurki przywiązane są skórzane paski splecione z rzemieni. Paski te służyły do trzymania parasoli lup przewieszania jej na nadgarstku. Końce prętów zakończone bolcami z masy plastycznej imitującej kość słoniową. Parasolka należała do przemyskiej malarki Stefani Jacyszynówny.

Pora letnia to okres sprzyjający podróżom, wypoczynkowi, a także zażywaniu kąpieli – w szczególności tych „słonecznych”, czego efektem jest opalenizna dodająca uroku. Prezentowana parasolka przeciwsłoneczna jest świadectwem tendencji zupełnie przeciwnej do wyżej wspomnianej. Zwłaszcza w XIX wieku modna kobieta dbała, aby mieć jasną cerę, gdyż opalenizna była w złym tonie. Parasolka przeciwsłoneczna stała się bardzo modnym i niezbędnym przedmiotem, o wiele bardziej popularnym niż parasol przeciwdeszczowy. Parasolki damskie stylem nawiązywały do ówczesnej mody. Prezentowana parasolka jest przykładem mody inspirowanej sztuką Dalekiego Wschodu, o czym świadczy jej skromna forma, użyta kość słoniowa oraz motyw rzeźbiarski. Być może jest pamiątką przywiezioną z dalekiej podróży lub odzwierciedla europejskie wyobrażenie Orientu i marzenie o odwiedzeniu tych stron świata.

Właściciel
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej