wystawa czasowa

Krzemionki - pradziejowe kopalnie krzemienia pasiastego - w drodze do UNESCO

-

Krzemionki - w drodze do UNESCOOd dnia 6 kwietnia 2018 roku w salach ekspozycyjnych Muzeum Historii Miasta Przemyśla można oglądać wystawę "Krzemionki - pradziejowe kopalnie krzemienia pasiastego - w drodze do UNESCO". 

Celem wystawy jest przedstawienie jednego z najciekawszych zabytków archeologicznych Polski – pradziejowych kopalniach krzemienia pasiastego w Krzemionkach.

To w Krzemionkach, w okresie neolitu i wczesnej epoki brązu tj. od ok. poł. IV do poł. II tys. p.n.e. wydobywany był krzemień, służący do wyrobu narzędzi. Rozmach i wykorzystywane metody eksploatacji surowca świadczą o opanowaniu przez górników zaawansowanych technik i wiedzy geologicznej. Pole eksploatacyjne, na którym znajduje się ponad 4 tysiące kopalń, ma szerokość od 20 do 200m i długość ponad 4,5 km. Świadectwem pradziejowej działalności człowieka w tym miejscu jest unikatowy krajobraz nakopalniany złożony z zagłębień poszybowych, hałd urobku, śladów pracowni i obozowisk górniczych. Pod ziemią znajdują się świetnie zachowane obiekty górnicze, które reprezentują większość technik wydobywczych znanych w pradziejach. Część z nich podziwiać można wędrując podziemną trasą turystyczną. Krzemionki, które leżą w centralnej Polsce, w obrębie północno-wschodniego mezozoicznego obrzeżenia Gór Świętokrzyskich, miały w pradziejach znaczenie ponadregionalne. Gładzone siekiery z charakterystycznego pasiastego surowca, rozprowadzano w promieniu ponad 650 km od kopalń – na terenie dzisiejszych Niemiec, Czech, Moraw, Słowacji, zachodniej Ukrainy, Białorusi i Litwy.

Zwiększenie świadomość istnienia na terenie Polski obiektu o tak wielkiej randze, jak Krzemionki, jest niezwykle istotne - zwłaszcza w kontekście złożonego niedawno wniosku nominacyjnego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

199 metrów pod ziemią - Artur Grzybowski

-

Artur Grzybowski - 199 metrów pod ziemią6 kwietnia 2018 roku odbył się wernisaż wystawy Artura Grzybowskiego pod tytułem 199 metrów pod ziemią. Jest to już 4 odsłona Małej Galerii Fotografii w tym roku.

Autor sam o sobie:

Urodziłem się w 1963 roku. Przez cały okres edukacji byłem klasyfikowany jako umysł ścisły – chemik i matematyk - laureat olimpiady chemicznej. Zdolności plastyczne tak określone przez jednego z nauczających: „Bez użycia cyrkla i linijki nawet marchewki nie narysuje”. Początki fotografii: „ofiara starego systemu edukacji”, wychowanek Kółka Fotograficznego w Szkole Podstawowej nr 1 w Wieliczce w latach 1972 -1975. Prowadzącym zawdzięczam niebanalne umiejętności prawidłowego rozpuszczania i użycia chemii fotograficznej oraz poznanie dobrej praktyki ciemniowej. Po skończonych szkołach pracowałem jako górnik w Kopalni Soli Wieliczka 1982 - 1983. W czerwcu 1983 roku przyszedł czas na ucieczkę przed Zasadniczą Służbą Wojskową. Przeniesienie do pracy w Kopalni Węgla Kamiennego Jastrzębie, gdzie zaginęły w nieznanych okolicznościach moje papiery wojskowe. W listopadzie powrót do KS Wieliczka, gdzie na stanowiskach górnika i operatora nawęglania w Kotłowni KS Wieliczka przepracowałem do 1988 roku. Po otrzymaniu przeniesienia do rezerwy podjąłem pracę w Pracowni Fotograficznej Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, gdzie pracuję do dzisiaj.

Fotografią speleologiczną (kopalnianą) przy użyciu techniki otwartego błysku zainteresowałem się w 1984 roku. Jest to moja ulubiona metoda pracy we wnętrzach w trudnych warunkach oświetlenia do chwili obecnej.

Biorę również udział w działaniach propagujących rumuńską i ukraińską Bukowinę, z uwzględnieniem Polaków zamieszkujących tę ziemię.

Miałem kilka wystaw indywidualnych:

  • „Barwy cechsztynu” Wieliczka 1996, Bielsk Podlaski, Kutno 1997 i w kilku innych miejscach do 2000 roku,
  • „Wieliczka neconuscuta – Wieliczka nieznana" Muzeum Narodowe Bukowiny w Suczawie (Rumunia) 2006,
  • „Rumuńska Bukowina” Parana (Brazylia) 2016.

Brałem również udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych.

Jestem współautorem kilku albumów fotograficznych i autorem niepoliczalnej ilości zdjęć wydanych w różnych mediach.

Wchodząc do wyrobiska górniczego oglądam kunszt natury i ludzkiego trudu i staram się nadać mu kształt oświetleniem.

Dyplomy 2017

Muzeum Narodowe Ziemi PrzemyskiejMiejsce eksponowania: Gmach Główny, pl. Berka Joselewicza 1 - I piętro.

Wystawa prezentuje prace dyplomowe z dziedziny form przestrzennych, architektury wnętrz, druku cyfrowego oraz designu, studentów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego i Instytutu Sztuk Projektowych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.

Dyplomy 2017

24 marca 2017 roku w gmachu głównym Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej odbyło się otwarcie wystawy DYPLOMY 2017. Ekspozycja została przygotowana przez Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu oraz Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego i Instytut Sztuk Projektowych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.

Na wystawie przedstawione są prace dyplomowe studentów obu uczelni z dziedziny form przestrzennych, architektury wnętrz, druku cyfrowego oraz designu, a także prace laureatów Nagrody im. Jerzego Panka Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zobaczyć można również dorobek filmowy studentów pod kierunkiem mgr Justyny Łuczaj-Salej, wykładowcy Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz dra Piotra Kisiela wykładowcy PWSW.

Organizatorzy:

  • Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej
  • Wydział Sztuki UR
  • Instytut Sztuk Projektowych PWSW

Komisarz wystawy: Katarzyna Winiarska

Koordynator projektu: Tomir Mazur

Sponsorzy wystawy:

Honorowy patronat:

  • Marszałek Województwa Podkarpackiego
  • Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego
  • Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej

Portret Sytuacyjny - Jerzy Jura Zajchowski

Jerzy Jura Zajchowski - Portret Sytuacyjny2 marca 2018 roku w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odbyło się otwarcie wystawy prac Jerzego "Jury" Zajchowskiego pod tytułem Portret Sytuacyjny

Jerzy "Jura Zajchowski - artysta fotografik, należy do Klubu Fotograficznego Atest 70. Zatrzymane w kadrze fotografie prezentują świat widziany oczami autora umieszczonych w nim ludzi oraz ich emocje.

Wystawę będzie można oglądać do końca marca 2018 roku.

Obrazy Mariana Fidy w Muzeum Historii Miasta Przemyśla

W sieni oraz na parterze przed Wielką izbą oglądać można od piątku 9 lutego prace przemyskiego artysty malarza Mariana Jerzego Fidy.

Marian Jerzy Fida (1929 – 2016) urodził się i zmarł w Przemyślu. Z wykształcenia był prawnikiem, wykonywał zawód radcy prawnego. Malarstwem zajmował się od młodości; zdał egzamin na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, ale nie został przyjęty ze względów ideologicznych. Swoje artystyczne pasje realizował przez ponad trzydzieści ostatnich lat życia. Malarstwo Mariana Fidy zyskało u wielu znawców sztuki i artystów bardzo pochlebne recenzje. Ze względu na uprawianą tematykę oraz sposób podejścia do zagadnień historycznych, a także użyte środki wyrazu, artysta zyskał miano „przemyskiego Matejki”.

Prezentowane prace przedstawiają wydarzenia z historii Przemyśla. Pochodzą z cyklu „Moja w obrazach opowieść o Przemyślu i Ziemi Przemyskiej”, który artysta tworzył od lat osiemdziesiątych XX wieku aż do śmierci. Zostały namalowane w oparciu o wnikliwe badania archiwalne, ikonograficzne, kostiumologiczne, architektoniczne i inne.

Prace zakupione zostały z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Podkarpackiego w 2017 roku.

Prezentowane obrazy:

W sieni:

Chorągiew Ziemi Przemyskiej pod Grunwaldem (15 lipca 1410 r.)

W drodze na koronację (Stefan Batory w Przemyślu ok. 10 kwietnia 1576 r.)

Przed Wielką Izbą:

Zabór Przemyśla (październik 1772)

Wystawa Europa Karpat 2011-2018

Europa Karpat 2011-201817 lutego 2018 roku w budynku głównym Muzeum odbyło się uroczyste otwarcie wystawy pod tytułem Europa Karpat 2011-2018. Ekspozycja została zorganizowana przez Wydawnictwo Sejmowe Rzeczpospolitej Polskiej oraz Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej.

Wernisaż towarzyszył 20 - jubileuszowej edycji konferencji Europa Karpat w której udział wzięli Marszałek Sejmu RP, ministrowie i przedstawiciele zagranicznych parlamentów.

Wystawa prezentowana będzie w murach Muzeum do 28 lutego 2018 roku.